{"vars":{{"pageTitle":"Koniec tanich lotów? Parlament UE zatwierdził zmiany w systemie uprawnień do emisji CO2","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["300klimat","cbam","emisja-gazow-cieplarnianych","emisje-co2","ets","eu-ets","klimat","main","najnowsze","najwazniejsze","parlament-europejski","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"18 kwietnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":546568}} }
300Gospodarka.pl

Koniec tanich lotów? Parlament UE zatwierdził zmiany w systemie uprawnień do emisji CO2

Stopniowe wycofanie puli darmowych uprawnień do emisji CO2 to część propozycji zmian przyjętych właśnie przez Parlament Europejski. Dla lotnictwa koniec darmowych uprawnień nadejdzie już w 2026 roku.

Posłowie zatwierdzili treść porozumienia zawartego z przedstawicielami państw członkowskich w grudniu 2022 roku. Zatwierdzone dziś przez parlament zmiany są częścią pakietu Fit for 55.

Zgodnie z propozycją, emisje gazów cieplarnianych powinny do 2030 roku spaść o 62 proc. w porównaniu z 2005 rokiem. Między 2026 a 2034 rokiem dojdzie do wycofania darmowych uprawnień do emisji przyznawanych przedsiębiorstwom.


Czytaj także: Nie tylko zakaz dla samochodów spalinowych. Co to jest Fit for 55 i co jeszcze oznacza dla Polski?


Zmiany w systemie ETS

Przewiduje się też utworzenie systemu ETS II, który obejmie sektory budynków oraz paliwa dla transportu drogowego.

– Parlament głosował również za włączeniem po raz pierwszy do systemu ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu morskiego i zgodził się na rewizję systemu ETS dla lotnictwa. Spowoduje to stopniowe wycofanie puli bezpłatnych uprawnień dla sektora lotniczego do 2026 r. i promowanie stosowania zrównoważonych paliw lotniczych czytamy w komunikacie.

Graniczny podatek węglowy

Posłowie zatwierdzili też wprowadzenie CBAM – mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2. To tak zwany graniczny podatek węglowy.

– Towary objęte CBAM to żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, energia elektryczna, wodór, jak również pośrednie emisje pod pewnymi warunkami. Importerzy tych towarów musieliby płacić wszelkie różnice między ceną węgla płaconą w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji dwutlenku węgla w systemie EU ETS – czytamy dalej.


Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter


Projekt przepisów przewiduje stopniowe wprowadzanie CBAM od 2026 r. do 2034 r. Ma to następować w tym samym tempie, w jakim wycofywane będą darmowe uprawnienia w ramach ETS.

Przyjęto także propozycję ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego. Jego celem jest złagodzenie wpływu objęcia nowych sektorów systemem ETS na uboższe gospodarstwa domowe i mikroprzedsiębiorstwa.

Zmiany w regulacjach musi jeszcze zatwierdzić Rada Unii Europejskiej. Wejdą w życie 20 dni po publikacji.

Oprac. Kamila Wajszczuk

Polecamy też: