{"vars":{{"pageTitle":"PKP Energetyka uruchomiła największy magazyn energii w Europie. Zasili polską kolej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["energetyka","infrastruktura","kolej","magazynowanie-energii","oze","pkp-energetyka","transport"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"1 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"01","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":155743}} }
300Gospodarka.pl

PKP Energetyka uruchomiła największy magazyn energii w Europie. Zasili polską kolej

PKP Energetyka uruchomiła największy trakcyjny magazyn energii w Europie. Magazyn zlokalizowany w Garbcach, w gminie Żmigród koło Wrocławia, to pierwszy z planowanych ok. 300 „power banków” dla kolei.

Tego typu magazyny mają poprawić bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei oraz zbilansować moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego. Pozwolą także na efektywniejsze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (OZE) w ramach Programu Zielona Kolej.

Magazyn powstał we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim. Inwestycja kosztowała prawie 20 mln zł – podała spółka.

Zasobnik energii, który powstał 50 km od Wrocławia, może jednorazowo zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km na godzinę.

„Technologia opiera się na użyciu czterech kontenerów bateryjnych, zawierających nowoczesne ogniwa litowo-jonowe. To rozwiązanie uwzględnia specyfikę zasilania kolei, umożliwiając powolne ładowanie magazynu i szybkie oddanie zgromadzonej energii, kiedy przejeżdża pociąg. Magazyn w ciągu kilku sekund jest w stanie zasilić nawet najszybsze pociągi, w tym Pendolino” – podała spółka w komunikacie.

Początek transformacji energetycznej kolei

To pierwszy z planowanych ok. 300 „power banków” dla kolei. Każdy z nich będzie elementem szerszego ekosystemu zasilania. Będą go tworzyć także podstacja trakcyjna oraz docelowo farma fotowoltaiczna lub inne odnawialne źródło energii – podaje PKP Energetyka.

„Inwestycja PKP Energetyka w Garbcach to niezwykle ważny zamysł, który wpisuje się w działania polskiego rządu na kolei oraz politykę Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Wspólnie budujemy kolej komfortową, bezpieczną i przewidywalną, pamiętając o tym, że jest ona najbezpieczniejszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu” – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Z kolei Leszek Hołda, członek zarządy PKP Energetyka, wskazuje na podwójne korzyści, jakie przynosi technologia magazynowania energii. Stabilizuje ona system energetyczny oraz pozwala na transformację kolei w kierunku zasilania z OZE.

PKP Energetyka to jedna z większych z firm energetycznych w Polsce. Odpowiada za niezawodność i jakość dostaw energii dla transportu kolejowego. Działa od 2001 roku.

Szybka kolej z Warszawy do Łodzi ma ruszyć za 6 lat. Zaczynają się prace przygotowawcze