{"vars":{{"pageTitle":"Elektryczny napęd Rolls-Royce'a zawita do samolotów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["energia-elektryczna","lotnictwo-cywilne","rolls-royce","samolot","samoloty-elektryczne","transport-lotniczy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"23 czerwca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":151360}} }
300Gospodarka.pl

Elektryczny napęd Rolls-Royce’a zawita do samolotów

Rolls-Royce będzie rozwijać systemy magazynowania energii (ESS) w samolotach elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych. To umożliwi samolotom loty na dystans ponad 160 km na jednym ładowaniu.

Aby dostarczyć tę przełomową technologię, firma planuje zainwestować 80 mln funtów w stworzenie około 300 nowych miejsc pracy do 2030 roku. Dzięki temu koncern wzmocni swoją pozycję jako wiodący dostawcy energii elektrycznej i hybrydowej oraz systemów napędowych dla lotnictwa.

Rozwiązania ESS firmy Rolls-Royce są certyfikowane w branży lotniczej. Będą zasilać elektryczne i hybrydowo-elektryczne systemy napędowe dla eVTOL (modeli, które pozwalają na pionowy start i lądowanie) na rynku Urban Air Mobility i stałopłatów z maksymalnie 19 miejscami.

Do 2035 r. Rolls-Royce planuje zintegrować ponad 5 mln ogniw baterii rocznie w systemy modułowe. Moduły mają zapewnić największe na rynku poziomy gęstości energii.

Konstrukcja akumulatora jest wyzwaniem związanym z projektowaniem mechanicznym, termicznym i zabezpieczającym. Z tego powodu Rolls-Royce będzie musiał położyć duży nacisk na bezpieczeństwo i niską wagę.

Do tej pory brytyjska firma zaprojektowała 10 różnych systemów akumulatorów lotniczych, wykorzystując najnowocześniejszą technologię ogniw. Spośród nich cztery projekty napędzały już samoloty, zdobywając ponad 250 godzin doświadczenia w locie. Kolejne dwa projekty zakończą swój pierwszy lot w 2021 r.

Rolls-Royce opracował akumulator we współpracy z brytyjskim partnerem produkcyjnym ACCEL, firmą Electroflight. W efekcie powstał samolot Spirit of Innovation, który ma być najszybszym na świecie odrzutowcem całkowicie elektrycznym. Zarówno ACCEL, jak i badania i technologie ESS zapoczątkowane przez koncern, są wspierane przez rząd Wielkiej Brytanii za pośrednictwem Instytutu Technologii Kosmicznych (ATI).


Czytaj także: Elektryczny samolot od Rolls-Royce’a gotowy do lotu. Pierwsze podniebne testy już na wiosnę


Rolls-Royce i Tecnam, producent samolotów, obecnie współpracują z Widerøe – największą regionalną linią lotniczą w Skandynawii. W rezultacie w 2026 r. na rynek podmiejskich samolotów pasażerskich mają zostać wprowadzone całkowicie elektryczne maszyny. Rolls-Royce dostarczy cały system napędu elektrycznego, w tym system magazynowania energii dla nowego samolotu P-VOLT.

Airbus i francuskie instytucje testują samoloty zasilane w 100 proc. paliwem alternatywnym