{"vars":{{"pageTitle":"Polska utrzymuje pozycję na rynku AGD. Jesteśmy pierwsi w Europie i drudzy na świecie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["analizy"],"pageAttributes":["agd","branza-agd","eksport","niemcy","polscy-eksporterzy","polskie-firmy-za-granica","popyt","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"12 maja 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":301113}} }
300Gospodarka.pl

Polska utrzymuje pozycję na rynku AGD. Jesteśmy pierwsi w Europie i drudzy na świecie

Znaczenie polskiej branży sprzętu gospodarstwa domowego (AGD) w światowej produkcji i eksporcie wciąż rośnie. W 2021 r. Polska utrzymała pozycję europejskiego lidera w produkcji AGD. Wyprzedziła też Niemcy i awansowała na drugą, po Chinach, pozycję na liście globalnych eksporterów.

Według danych związku pracodawców AGD APPLiA, w ubiegłym roku fabryki wyprodukowały rekordową liczbę, tj. 27,2 mln sztuk dużego AGD. To stanowiło aż 39 proc. produkcji tego typu sprzętu w UE.

W tej grupie mieszczą się pralki i suszarki do ubrań (stanowiące 60 proc. unijnej produkcji) i zmywarki (58 proc.). Obejmuje też kuchnie, piekarniki i płyty (50 proc.) oraz lodówki (28 proc.).

W 2021 r. polskie firmy dostarczyły zagranicznym klientom 26 mln sztuk dużego sprzętu AGD. Ich łączna wartość to 5,3 mld euro, czyli 1,85 proc. całego eksportu Polski. Oznacza to, że 96 proc. wyprodukowanego w 2021 r. sprzętu trafiło na eksport.

W porównaniu z 2020 rokiem wolumen eksportu wzrósł o 15 proc., zaś wartość – o 17 proc. Porównując natomiast z 2019 r., tj. ostatnim rokiem przed pandemią COVID-19, wzrosty wyniosły odpowiednio 30 proc. i 20 proc.

Niemcy kupili ponad ćwierć polskiego eksportu

W ostatniej dekadzie wartość polskiego eksportu tego typu urządzeń zwiększyła się blisko dwukrotnie, a od chwili wejścia Polski do Unii Europejskiej – ponad siedmiokrotnie.
Największymi odbiorcami dużego AGD z Polski były Niemcy, które nabyły sprzęt o wartości 1,4 mld euro. To równowartość 26,3 proc. polskiego eksportu tego rodzaju sprzętu.

Dużymi odbiorcami były również Francja (10,1 proc.), Wielka Brytania (9,3 proc.) i Włochy (8,4 proc.). Łącznie na te cztery kraje przypadała ponad połowa polskiego eksportu dużego AGD. Do znaczących nabywców należy także Szwecja (udział 5,3 proc.), Hiszpania (4,5 proc.) i Rosja (4,3 proc.).

W strukturze towarowej polskiego eksportu dominowały pralki oraz chłodziarki i zamrażarki. Wartość ich sprzedaży za granicą w 2021 r. wyniosła 2,5 mld euro (46,5 proc. polskiego eksportu dużego sprzętu AGD). Kolejne miejsca zajęły: zmywarki, suszarki i wirówki oraz kuchenki, piekarniki i płyty.

Oprócz dużego AGD, Polska eksportuje także tzw. małe AGD oraz części do takiego sprzętu. W 2021 r. wartość tego eksportu wyniosła odpowiednio 1,6 mld oraz 0,6 mld euro.

Branżę czekają problemy

Popyt na sprzęt AGD, w tym z Polski, wkrótce jednak może się załamać. Wyczerpuje się bowiem źródło wzrostu popytu na dobra konsumpcyjne trwałego użytku, którym była zmiana stylu życia w trakcie pandemii. Gwałtownie rosną koszty produkcji z powodu wzrostu cen surowców (m.in. stali) i problemów z ciągłością dostaw części i podzespołów.

Inwazja Rosji na Ukrainę tylko zwiększyła napięcia na rynkach surowców oraz pogorszyła prognozy wzrostu gospodarczego dla większości krajów świata. Przed polskimi producentami AGD zaczynają pojawiać się duże wyzwania.

Jak poskromić ceny stali. Rząd: Komisja Europejska musi się zająć eksportem złomu