Czy z powodu wojny na Ukrainie bankomaty nie wypłacają pieniędzy? Czy banki wprowadziły limity wypłat? I wreszcie, czy powinniśmy wypłacać gotówkę? Zapytaliśmy eksperta o odpowiedź na te i inne pytania, które w ciągu ostatniej doby Polacy najczęściej wpisywali do wyszukiwarki Google.
W ostatnich dniach w niektórych częściach kraju Polacy, zaniepokojeni wojną na Ukrainie, ruszyli do banków i bankomatów. O wzmożonym zainteresowaniu kryzysowym wypłacaniem gotówki świadczą też najczęściej wpisywane frazy wyszukiwania Google.
Idąc tym tropem, przeanalizowaliśmy najczęściej wpisywania zapytania do Google i zadaliśmy je bankom. Odpowiedzi udziela wiceprezes Związku Banków Polskich Tadeusz Białek.
Czy pieniądze w banku są bezpieczne?
Tak, pieniądze w banku są bezpieczne. Sytuacja na Ukrainie nie ma wpływu na funkcjonowanie sektora bankowego w Polsce. Wynika to m. in. z tego, że sankcje międzynarodowe nałożone na Rosję i rosyjski system bankowo-finansowy nie mają wpływu na funkcjonowanie sektora bankowego w Polsce. Jest on bardzo stabilny, a środki złożone przez klientów na rachunkach w bankach są objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, do wartości 100 tys. euro.
Co istotne, sektor bankowy jest doskonale przygotowany do odpierania wszelkich prób potencjalnych ataków cybernetycznych. W związku z obecną sytuacją odbywają się również nadzwyczajne spotkania ekspertów bankowych w obszarze, także z udziałem Komisji Nadzoru Finansowego, o czym sam KNF informował publicznie.
Co z pieniędzmi w banku w razie takiej wojny, jak ta na Ukrainie?
Pieniądze w banku są tak samo bezpieczne, jak przed wybuchem wojny na Ukrainie. Nie ma powodów do niepokoju. Nie jest wykluczone, że w Internecie będą pojawiać się tzw. fake-news’y, wskazujące np. na brak stabilności i płynności banków czy ciągłości obsługi klienta, ale prowadzony jest stały monitoring w mediach i social mediach w tym obszarze. To działania dezinformacyjne świadomie prowadzone z kierunku wschodniego. Będziemy reagować na bieżąco, dementując wszelkie nieprawdziwe informacje.
Szczególnie zalecamy ostrożność w monitorowaniu różnych fałszywych informacji, które mogą się pojawiać także w związku z próbą wykorzystania tej sytuacji przez cyberprzestępców. Takie zachowania obserwowaliśmy przy wybuchu pandemii wiosną 2020 r., to jest różnego rodzaju fałszywe informacje, że np. trzeba szybko wypłacić gotówkę, wejść na link z banku celem ochrony gotówki itd. Wszystkie takie informacje i podane w nich fałszywe linki do podrobionych stron banków lub podrobionych linków do płatności są fałszywe i mają na celu okradzenie klienta ze środków.
Czy wypłacać teraz pieniądze z banku? Czy pieniędzy w banku może zabraknąć?
Naprawdę nie ma takiej potrzeby w związku z obecną sytuacją. Wszystkie transakcje gotówkowe, wypłaty z bankomatów, realizowane są na bieżąco, nawet jeśli zgodnie z regulacjami na większe kwoty wypłat w oddziale trzeba poczekać. Przypominam, że nawet w normalnej sytuacji większe wypłaty trzeba wcześniej zamawiać.
W żadnym razie nie może zabraknąć pieniędzy, bowiem banki współpracują i pozostają w stałym kontakcie z Narodowym Bankiem Polskim, aby w razie konieczności zapewnić odpowiedni poziom gotówki w placówkach bankowych, który nie zakłóci bieżących wypłat.
Skąd bank bierze pieniądze?
Banki otrzymują gotówkę z NBP. Składają zamówienie na określoną kwotę, wskazując nominały. Zapotrzebowanie ze strony banków jest na bieżąco obsługiwane przez NBP.
Czy zostały wprowadzone limity wypłat z bankomatów? Czy i kiedy wprowadza się takie limity?
Limity, jeśli występują, to wynikają one z postanowień umów zawieranych przez banki z klientami. Innymi słowy, to klient określa limit dziennych wypłat z bankomatu. Podobnie jak limit kwotowy transakcji bezgotówkowych. Podkreślam, że w związku z obecną sytuacją nie ma powodów do niepokoju w zakresie dostępności gotówki. Nie są wprowadzone odgórnie jakiekolwiek limity wypłat, obowiązują tylko te limity, które zostały określone w umowie z klientem.
Problemy z wypłatą pieniędzy z bankomatu. Czy to powód do niepokoju?
Nie, to nie jest powód do niepokoju. Banki współpracują i pozostają w stałym kontakcie z Narodowym Bankiem Polskim, aby w razie konieczności zapewnić odpowiedni poziom gotówki w placówkach bankowych, który nie zakłóci bieżących wypłat. Oczywiście jeśli nawet w wyniku częstych wypłat bankomat przejściowo nie ma gotówki, to jest ona na bieżąco uzupełniana.
W przypadku ewentualnych przejściowych problemów, o ile wystąpią, sektor bankowy niezmiennie zachęca klientów do jak najczęstszego korzystania z usług poprzez kanały elektroniczne, które zapewniają obsługę i dostęp klienta do informacji w trybie 24/7.
Dane pozyskaliśmy analizując najpopularniejsze zapytania i słowa kluczowe powiązane z takimi tematami, jak „banki”, „bankomat” czy „pieniądze” z Google Trends.
Polecamy także:
- Konflikt na Ukrainie powoduje odpływ inwestorów z Polski
- Odcięcie Rosji od systemu SWIFT – możliwe konsekwencje. Wszystko, co trzeba wiedzieć
- Wojna na Ukrainie to czas na zmiany reguł w budżecie. „Europa jest rozbrojona” [WYWIAD]
- Polska zamyka przestrzeń powietrzną dla samolotów z Rosji. LOT zawiesza połączenia do Moskwy i Petersburga
- KNF: Polskie banki działają bez zakłóceń, nie brakuje gotówki. Uwaga na dezinformacje
- Chiny a wojna na Ukrainie. Rosja otrzymuje wielowymiarowe wsparcie Chin