Tarcza finansowa PFR 2.0 rozpoczęła nabór wniosków 15 stycznia. Jakie warunki muszą spełnić hotele i obiekty turystyczne, aby dostać wsparcie? Jakie dokumenty należy złożyć?
Tarcza finansowa PFR 2.0 jest skierowana do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Zakłada pomoc w formie dotacji dla mikroprzedsiębiorstw i w formie dopłat do niepokrytych kosztów stałych dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Kto może otrzymać wsparcie z tarczy finansowej PFR 2.0?
Tarcza finansowa PFR jest skierowana do przedsiębiorstw szczególnie dotkniętych skutkami pandemii. Obejmuje firmy, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19.
Wsparcie może otrzymać przedsiębiorca w rozumieniu ustawy o Prawie Przedsiębiorców, a zatem: osoba fizyczna; osoba prawna; jednostka organizacyjna, niebędąca osobą prawną, której przyznano zdolność prawną; wykonująca działalność gospodarczą, wspólnik spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez niego działalności gospodarczej; spółdzielnia, stowarzyszenie, fundacja – jeżeli prowadzą działalność gospodarczą.
Kody PKD
Zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami wsparciem objęte są 54 branże opisane kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (kody PKD).
Listę podstawowych 45 branż pierwotnie objętych pomocą wraz z kodami znaleźć można pod tym linkiem. Od lutego dodatkowo wsparciem objętych zostało kolejnych 9 branż.
Są nimi objęte również hotele i branża turystyczna:
- 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania
- 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania
Pomocą objęte są także formy działalności około turystyczne. Lista ich kodów PKD znajduje się tutaj.
Hotele i obiekty turystyczne – tarcza finansowa
Wsparcie w ramach tarczy finansowej PFR 2.0 dla hoteli, pensjonatów i innych obiektów turystycznych jest takie samo jak dla wszystkich przedsiębiorstw objętych tarczą. Warunki zmieniają się w zależności od tego czy jest to mikro-, małe, czy średnie przedsiębiorstwo.
Tarcza PFR 2.0: warunki wsparcia
Warunki, jakie trzeba spełnić, aby otrzymać wsparcie z Tarczy Finansowej PFR 2.0 różnią się w zależności od wielkości firmy oraz poziomu spadku przychodów.
Najważniejsze warunki dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw to:
-
- należy być wpisanym do CEIDG/rejestru przedsiębiorstw w KRS.
- należy prowadzić działalność gospodarczą w trzech datach: 31 grudnia 2019 roku, 1 listopada 2020 roku i w dniu składania wniosku
- w dniu złożenia wniosku przedsiębiorca nie może być w stanie likwidacji, upadłości lub restrukturyzacji
- musi odnotować spadek obrotów gospodarczych o minimum 30 proc od 1 kwietnia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku lub od 1 października 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku względem tego samego okresu rok wcześniej
- przedsiębiorcy nie mogą posiadać zaległości w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na 31 grudnia 2019 roku lub na 31 grudnia 2020 roku (wyjątki od tej zasady omówione są tutaj).
- warunkiem jest też ulokowanie rezydencji podatkowej na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego
zdolność do wykazania spadku obrotów - Kwalifikacja do programu wymaga zatrudniania co najmniej 1 pracownika 31 grudnia 2019 roku lub 31 lipca 2020 roku. Przedsiębiorca, który nie zatrudniał żadnych osób, nie może otrzymać wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR.Przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę.
Szczegółowo warunki dla mikrofirm opisujemy tutaj. Tutaj omówione są warunki wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Szczegóły dotyczący wszystkich warunków i zasad udzielenia wsparcia zawarte są w regulaminie, który jest udostępniony na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju.
Tarcza finansowa – ile pieniędzy na pracownika
Maksymalna kwota finansowania przy skorzystaniu przez przedsiębiorcę z obu Tarcz Finansowych nie może być wyższa niż 72 tys. zł na jednego pracownika.
Subwencja finansowa jest w całości bezzwrotna pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:
- utrzymanie działalności gospodarczej na 31 grudnia 2021 roku,
- utrzymanie średniego zatrudnienia w 2021 roku w porównaniu do 2020 roku.
Ogólnie, wysokość otrzymanej pomocy zależy głównie od procentowego spadku obrotów.
Tarcza finansowa PFR dla samozatrudnionych
Wsparcie nie jest przewidziane dla osób samozatrudnionych.
Tarcza finansowa PFR 2.0 – jakie dokumenty?
Wnioski składać można za pośrednictwem bankowości elektronicznej banków, które biorą udział w programie, a których szczegółowa lista dostępna jest na tej stronie PFR.
To one będą przyjmować za pośrednictwem swoich systemów bankowości elektronicznej wnioski o subwencje finansowe oferowane przez Polski Fundusz Rozwoju.
Wniosek oparty będzie na oświadczeniach przedsiębiorcy, a jego weryfikację przeprowadzi automatycznie PFR na podstawie danych m.in. z banków (identyfikacja, w tym numer NIP), ZUS (zatrudnienie) i Ministerstwa Finansów (m.in. przychód ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy dla MŚP).
Firmy, które złożą wniosek lub otrzymają subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR, nie ponoszą z tego tytułu kosztów np. za przyjęcie lub rozpatrzenie wniosku.
Wsparcie z tarczy finansowej PFR – do kiedy można składać wnioski
O subwencje można ubiegać się od 15 stycznia 2021 roku. Wnioski będzie można składać do 28 lutego 2021 roku przez system bankowości elektronicznej.
98% osób, które w grudniu straciły pracę we Włoszech to kobiety