{"vars":{{"pageTitle":"Koniec pandemii w handlu. Sprzedaż detaliczna wróciła do normy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["live","news"],"pageAttributes":["handel","koronawirus","main","makroekonomia","pandemia"],"pagePostAuthor":"Martyna Trykozko","pagePostDate":"21 sierpnia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":60602}} }
300Gospodarka.pl

Koniec pandemii w handlu. Sprzedaż detaliczna wróciła do normy

Sprzedaż detaliczna w lipcu 2020 r. była wyższa o 3 proc. niż przed rokiem. W porównaniu z czerwcem 2020 r. sprzedaż wzrosła o 6,5 proc. – podał Główny Urząd Statystyczny.

Największy wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu z lipcem 2019 r. zaobserwowano w przedsiębiorstwach sprzedających meble, RTV i AGD (o 15,8 proc. wobec wzrostu o 15,9 proc. przed rokiem). Sprzedaż wzrosła także w kategoriach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 5,3 proc.); „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 2,3 proc.) oraz „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 0,7 proc.) – podaje GUS.

Spadek sprzedaży nastąpił z kolei w handlu paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 2,8 proc.) oraz żywnością, napojami alkoholowymi i wyrobami tytoniowymi (o 1 proc.). Sprzedaż farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego utrzymała się na niezmienionym poziomie.

Co ciekawe, w lipcu w porównaniu z czerwcem tego roku nastąpił spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet o ponad 10 proc. Udział e-commerce w handlu w czerwcu wynosił 7,7 proc., a w lipcu już 6,5 proc.

„Lipiec to po maju i czerwcu kolejny miesiąc, który wskazuje, iż otwarcie gospodarki przywróciło optymizm wśród konsumentów”, komentuje DNB Bank Polska.

„Odbicie sprzedaży detalicznej, większa skłonność do wydawania – szczególnie w kategoriach związanych z poprawą komfortu w naszych mieszkaniach, takich jak meble, rtv i agd – oraz powrót klientów do kanałów tradycyjnych – przede wszystkim w kategorii tekstylia, odzież i obuwie. To zdecydowanie dobra wiadomość, zwłaszcza dla właścicieli sklepów w galeriach handlowych.”

Wakacje w czasach pandemii. Jak Polacy spędzają urlop w 2020 roku?