{"vars":{{"pageTitle":"Orlen pracuje nad asfaltem o niższym śladzie węglowym. To część strategii Orlen 2030","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","live"],"pageAttributes":["asfalt","daniel-obajtek","drogi","infrastruktura","orlen","redukcja-emisji"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"9 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"09","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":116692}} }
300Gospodarka.pl

Orlen pracuje nad asfaltem o niższym śladzie węglowym. To część strategii Orlen 2030

Orlen Asfalt, spółka z Grupy Orlen, rozpoczął prace nad specjalnym typem asfaltów o zmniejszonym śladzie węglowym. To część strategii Orlen 2030, zakładającej rozwój innowacyjnych rozwiązań przyjaznych środowisku.

“Sieć drogowa to kluczowy element krajowej gospodarki, dlatego Orlen Asfalt konsekwentnie angażuje się w prace nad nowymi produktami, które pozytywnie wpłyną na jakość dróg w Polsce, a jednocześnie ograniczą oddziaływanie budownictwa drogowego na środowisko” – powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Orlen Asfalt w 2020 roku rozpoczął program badawczy „Asfalty przyjazne środowisku”. Chodzi o stworzenie specjalnego rodzaju produktów, które będą charakteryzować się zmniejszonym śladem węglowym.

“Jesteśmy współodpowiedzialni za rozwój drogownictwa w Polsce. Naszym priorytetem jest to, by drogi były bezpieczne i trwałe, a materiały, z których powstają, jak najbardziej ekologiczne. Dlatego nieustannie podejmujemy prace nad nowymi typami asfaltów, które spełniają te kryteria”– powiedział Marek Pietrzak, prezes zarządu Orlen Asfalt.


Czytaj również: GDDKiA wybrała wykonawców projektu i budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej


Obecnie popyt na asfalty w Polsce determinują przede wszystkim realizacje inwestycji ujętych w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023” oraz w mniejszych programach, takich jak „Rządowy Fundusz Dróg Samorządowych” czy „Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030”.

Pierwsze produkty, których stosowanie bezpośrednio przekłada się na efekt ekologiczny, Orlen Asfalt wprowadził już w 2014 roku. Na polskim rynku pojawiły się wówczas asfalty wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA.

Badania tej technologii potwierdziły pozytywny wpływ na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Zastosowanie asfaltów typu HiMA znacząco zwiększa trwałość budowanej drogi, a to pozwala zmniejszyć liczbę niezbędnych remontów tych nawierzchni asfaltowych. W konsekwencji rzadziej występują utrudnienia w ruchu, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Efektem tego jest niższa emisja gazów emitowanych do atmosfery przez silniki spalinowe.

Prace Orlen Asfalt nad ekologicznymi materiałami do budowy dróg wpisują się w strategię Grupy Orlen, która jest odpowiedzią na Europejski Zielony Ład.

To nowa ścieżka rozwoju gospodarczego Unii Europejskiej, której głównym celem jest neutralność klimatyczna UE do 2050 roku, co oznacza wyeliminowanie emisyjnych technologii z unijnej gospodarki.

Po co PCOL, czyli czym jest Polski Cyfrowy Operator Logistyczny i czy może stać się kluczem do bezpieczeństwa transportowego Polski?