{"vars":{{"pageTitle":"5 pozytywnych trendów na przyszłość wg globalnych liderów Mastercard","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["biznes-koronawirus","biznes-w-pandemii","cyfryzacja","e-commerce","mastercard","platnosci-bezgotowkowe","transakcje-bezgotowkowe","turystyka"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"25 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":138650}} }
300Gospodarka.pl

5 pozytywnych trendów na przyszłość wg globalnych liderów Mastercard

Więcej kobiet w biznesie, rozwój lokalnej turystyki czy zwiększenie oszczędności konsumentów – to tylko kilka z pozytywnych postpandemicznych trendów, o których podczas niedawnej konferencji Impact’21 opowiadały kluczowe osoby w globalnych strukturach Mastercard.

1. Przyspieszenie cyfryzacji

Zintensyfikowana w 2020 r. tendencja kierująca firmy oraz konsumentów w stronę wszystkiego co cyfrowe ma pozostać z nami na dłużej.

Konsumenci zmienili na stałe swoje zachowania nabywcze, przechodząc do płatności bezdotykowych i handlu internetowego – wskazał Gilberto Caldart, prezes ds. międzynarodowych Mastercard.

„Szacujemy, że utrzyma się 20–30 proc. szczytowej wartości globalnego przejścia na e-handel. Na przykład w USA to przejście przyspieszyło o 2 lata. (…) Według naszych analiz powrotu do normalności, e-wolucja handlu w 2020 r. wyniosła 900 mld dolarów. O tyle więcej wydano w detalicznych sklepach internetowych w 2020 r., gdy Covid-19 zatrzymał konsumentów w domu. Na świecie, e-handel zarobił mniej więcej dolara z każdych pięciu wydanych w sklepach fizycznych”.

Caldart dodał także, że trend ten dotyczy wszystkich grup wiekowych. Oznacza to, że cyfryzacja poszerzyła się o grupy z pokoleń, które dotąd niekoniecznie korzystały z zakupów w internecie.

2. Kobiety w zarządach i radach nadzorczych

Ann Cairns, wiceprezeska wykonawcza w Mastercard oraz szefowa Klubu 30%, działającego na rzecz zatrudniania kobiet na wysokich stanowiskach  w biznesie, wskazuje, że aktualnie najwięksi inwestorzy na świecie wprowadzają wymogi, aby zarządy i rady nadzorcze były bardziej zróżnicowane pod względem płci.

„Powodem, dla którego to robią jest fakt, że widzą poprawę w osiągnięciach firm, a oni chcą maksymalizować swoje zyski. (…) Równouprawnienie w biznesie to absolutny imperatyw biznesowy.(…) McKinsey pokazuje w raporcie, że najbardziej zróżnicowane firmy osiągają lepsze wyniki o około 25 proc. niż pozostałe” – powiedziała Cairns podczas tegorocznego Impact’21.

Ann Cairns dodała, że działalność Klubu 30% polegająca na zachęcaniu zarządów i rad nadzorczych firm na całym świecie, by w najwyższym kierownictwie  i zespołach min. 30 proc. zespołu stanowiły kobiety, przyczynia się do transformacji kulturowej pod względem postrzegania kobiet w biznesie.

„Powód, dla którego Klub 30% odnosi wielkie sukcesy w takich miejscach jak Australia, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone jest taki, że szefowie i prezesi będący członkami klubu to mężczyźni wspierający kobiety – bo większość z nich to mężczyźni – którzy w imieniu swoich firm zadeklarowali, że chcą mieć ponad 30 proc. kobiet u siebie w zarządach i przeszło 30 proc. w swoim zespole sprzedażowym. To nie cel, to poziom wyjściowy. To też chwila, w której widać sam moment zachodzącej zmiany” – powiedziała Cairns.

Wiceprezeska Mastercard wskazała jednak, że w obszarze technologii kobiet jest wciąż za mało.

„Wydaje mi się, że kobiety w niewystarczającym stopniu są zaangażowane w projektowanie przyszłości, a ta będzie obejmować takie obszary jak sztuczna inteligencja, 5G itp. Tracimy tu z perspektywy sprawy kluczowe” – stwierdziła.

3. Nowy, bezgotówkowy świat

Gilberto Caldart, prezes Mastercard na rynki międzynarodowe, jako jeden z kolejnych trendów wskazał na wzrost międzynarodowego handlu internetowego oraz popularyzację płatności bezgotówkowych w różnych branżach.

„Szacujemy, że lockdown powiązany z Covidem przyspieszył przejście z gotówki na płatności cyfrowe w sklepach amerykańskich o rok, a w reszcie świata o znacznie dłuższy okres”.

Ze względu na zamknięcie licznych lokalnych restauracji i sklepów biznes przeniósł się do świata wirtualnego. Caldart powiedział, że tylko w USA 74 proc. nowych firm detalicznych, które powstały od kwietnia, nie posiada fizycznych punktów sprzedaży.

„Ten trend się utrzyma, a coraz więcej firm stworzy wirtualne sklepy, by trafiać do większej liczby klientów minimalizując jednocześnie koszty”.

Badania Mastercard pokazują, że adopcja nowych technologii płatności znacznie przyspiesza, a chęć korzystania z szybkich i elastycznych form płatności wśród konsumentów wzrasta.

„Nowy Indeks Płatności Mastercard przeprowadzony na 18 rynkach świata pokazuje, że 93 proc. ludzi rozważa wykorzystanie przynajmniej jednej nowej metody płatności, na przykład kryptowalut, biometrii, bądź płatności bezdotykowej lub kodem QR w nadchodzącym roku” – powiedział Gilberto Caldart.

„Tylko w pierwszym kwartale 2021 r., Mastercard odnotował o jeden miliard więcej transakcji bezdotykowych niż w tym samym okresie w 2020 r.”.

Co ciekawe, według danych Mastercard ten trend się utrzyma.

„Konsumenci wykazują również rosnące zainteresowanie nowymi technologiami płatności. Aż 71 proc. z nich oczekuje, że w przyszłości będą mniej korzystać z gotówki”.

Ponadto wzrasta zaufanie i zainteresowanie płatnościami biometrycznymi.

„Sześciu na dziesięciu klientów twierdzi, że podoba im się  możliwość weryfikacji biometrycznej, na przykład pomiaru tętna czy autoryzacji odciskiem palca. Z uwagi na wszystkie te zmiany, firmy zostały zmuszone do szybkiego wejścia w nowe trendy płatności. (…) W tej chwili w stacjonarnych punktach handlowo-usługowych, blisko 90 proc. transakcji osobistych na świecie odbywa się u sprzedawców mających możliwość płatności bezdotykowych” – powiedział Gilberto Caldart podczas konferencji Impact’21.

4. Rozwój lokalnej turystyki

Pandemia przyczyniła się do ogromnej zmiany w sektorze turystycznym. Globalne zatrzymanie podróży międzynarodowych sprawiło, że odrodziła się turystyka lokalna. „(…)gdy utrzymują się problemy z podróżami za granicę, korzyści pojawiają się na rynkach, na których niedobór turystów był standardem, na przykład w Chinach, w Wielkiej Brytanii czy Singapurze.

„Chiny zazwyczaj wydawały 1,7 proc. swojego PKB na turystykę zagraniczną. Przeniesienie tych pieniędzy na rynek krajowy pozwala znacznie podnieść lokalny wzrost gospodarczy w danym państwie” – powiedział prezes Mastercard.

5. Konsumenci oszczędzają

Gilberto Caldart uważa, że konsumenci przechodzą w tryb oszczędzania, obniżając zadłużenie w porównaniu z minionymi laty.

Zauważa jednak, że nie jest to zmiana rozkładająca się równomiernie na całym świecie.

„Rządy europejskie silnie wsparły dochody, co zwiększyło oszczędności, które dadzą Europie dodatkowy wiatr w żagle. Gospodarstwa domowe odłożyły pieniądze w bankach i spłaciły kredyty konsumenckie. W ten sposób ujawnia się tłumiona chęć powrotu. Oszacowaliśmy, że na świecie odłożono dodatkowo 5 miliardów dolarów – znaczną ich część w Europie” – dodaje.

Wydatki konsumentów znacznie spadły w ostatnim roku, jednak jak tylko pełen powrót do „normalności” będzie możliwy będziemy mogli spodziewać się znacznego wzrostu wydatków, między innymi na podróże międzynarodowe.