{"vars":{{"pageTitle":"Nowe pomysły na Kraków. Jak miasto chce przyciągać turystów i inwestorów?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["inwestycje","krakow","pandemia","turystyka","zrownowazony-rozwoj"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"12 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":118343}} }
300Gospodarka.pl

Nowe pomysły na Kraków. Jak miasto chce przyciągać turystów i inwestorów?

Każde nowoczesne i otwarte na świat miasto to przede wszystkim ludzie – mieszkańcy, przedsiębiorcy i turyści. Nowoczesne miasto musi się nieustannie rozwijać i szukać pomysłów, które przyciągną turystów oraz inwestorów. To ważne szczególnie teraz, kiedy cały świat od roku walczy z pandemią Covid 19.

Kraków to od dawna jeden z najważniejszych punktów na turystycznej mapie tej części Europy, a sama turystyka jest jedną z ważniejszych branż w stolicy Małopolski. Niestety pandemia Covid-19 bardzo osłabiła krakowską turystykę i zmusiła władze miasta do szukania nowych rozwiązań.

Jednym z nich jest program „Bądź turystą w swoim mieście”. To akcja, którą władze Krakowa chcą zachęcić do odkrywania miasta na nowo oraz nowatorski pomysł na edukację szczególnie teraz, w dobie pandemii, kiedy muzea i galerie zostały zamknięte. Akcja „Bądź turystą w swoim mieście” połączona z kampanią #KrakówNieodkryty to dziewięć edukacyjnych skryptów stworzonych z myślą o przeprowadzaniu zajęć w terenie dla uczniów i przedszkolaków.

Materiały przygotowane przez doświadczonych przewodników dotyczą najsłynniejszych krakowskich legend i tradycji, opisują cztery historyczne dzielnice miasta, a także życie mieszkańców Wawelu na przestrzeni wieków. Akcja ruszyła w sierpniu 2020 roku. W ramach projektu zakładano przeprowadzenie ponad 280 bezpłatnych wycieczek po Krakowie, jednak niestety – z powodu pandemicznych obostrzeń – do tej pory zorganizowano ich jedynie 88.

Kawa na chodniku

Zimowe utrzymanie nawierzchni to przede wszystkim bezpieczeństwo kierowców i pieszych na ulicach, ale nie tylko. Ważnym elementem są także tereny zielone, a więc parki i skwery. W warunkach ostrej zimy na utrzymanie parkowych alejek i chodników zużywa się nawet 80 ton piasku tygodniowo. Tradycyjne, stosowane od dawna substancje są jednak szkodliwe dla środowiska, niszczą ubrania i obuwie oraz szkodzą psom.

A co gdyby zamiast soli i piasku do posypywania chodników używać… fusów z kawy? Pomysł Krakowa na ekologiczne utrzymanie chodników i parkowych alejek to akcja „Z kawą nam po drodze” – rozwiązanie tańsze i bardziej przyjazne środowisku. Akcja pomysłowego wykorzystania odpadu spożywczego wystartowała w lutym na wybranych „ścieżkach kawowych”. Po zimie eksperci zbadają wpływ niekonwencjonalnej technologii na środowisko.

A skąd fusy? Akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem branży gastronomicznej. Od razu zgłosiło się 30 lokali, które przekazywały miastu pozostałości po parzeniu rozgrzewającego napoju. Akcja przy okazji jest również świetną promocją picia kawy na wolnym powietrzu i wspomaga restauratorów w trudnym czasie pandemii.

Zostań w domu i baw się dobrze

Branża rozrywkowa praktycznie od samego początku wyjątkowo dotkliwie odczuwa skutki pandemii. Sale koncertowe, stadiony i teatry od roku są zamknięte, dlatego miasto postanowiło przenieść sztukę… do internetu.

Nowa platforma VOD Play Kraków już teraz jest pełna miejskiej kultury. Po założeniu konta i zalogowaniu użytkownik ma dostęp do koncertów, spektakli teatralnych, recitali i spotkań z pisarzami z całego świata. Platforma została uruchomiona we wrześniu 2020 roku, a inauguracyjną imprezą dostępną dla użytkowników był Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego 13. MASTERCARD OFF Camera. Docelowo Play Kraków ma stać się multimedialną biblioteką Krakowa, w której każdy znajdzie coś dla siebie.

Jarmark w sieci

Na początku listopada miasto podjęło decyzję o odwołaniu tradycyjnego jarmarku bożonarodzeniowego. Podobne smutne informacje dotknęły krakowian w marcu, kiedy zapadła decyzja o odwołaniu organizowanego na rynku jarmarku wielkanocnego.

Wydarzenia te rokrocznie były dla lokalnych producentów żywności, restauratorów czy rzemieślników doskonałą okazją do zaprezentowania swojej oferty handlowej i zarobku, dlatego władze Krakowa stworzyły specjalną stronę internetową oraz interaktywną mapę – narzędzia, które pozwalają dostawcom żywności przenieść handel do sieci: www.rynek.krakow.pl.

Internetowy jarmark to nie tylko możliwość sprzedaży świątecznych potraw, ozdób wielkanocnych, kwiatów czy kompleksowych usług cateringowych. To również inne usługi wielkanocne, takie jak: warsztaty, serwis czy sprzątanie. Mapy pozwalają lokalnym przedsiębiorcom skutecznie dotrzeć do klientów, a mieszkańcy mogą w wygodny sposób skorzystać z zamieszczonych informacji dotyczących usługodawców i producentów działających w najbliższej okolicy, poznać ich ofertę i wreszcie zamówić dany produkt czy usługę z dostawą pod same drzwi.

Turystyka na nowo

Zmienia się świat, zmienia się też podejście do turystyki, dlatego władze Krakowa już w 2019 roku rozpoczęły prace nad nową polityką zrównoważonej turystyki. Pandemia pokazała, że tworzenie klasycznej strategii jaką znamy, opartej na celach ogólnych, szczegółowych i określonych zadaniach nie ma obecnie racji bytu, gdyż jest zbyt wiele niewiadomych, jeśli chodzi o przyszłe zachowania i wybory turystów.

Stąd innowacyjna formuła przyjętego dokumentu – Polityka zrównoważonej turystyki Krakowa to zbiór rekomendacji i wytycznych wskazujących kierunki działań w 9 kluczowych dla zarządzania turystyką w mieście obszarach.
 Obszary uznane za kluczowe to m.in. Krakowski rynek turystyczny „szyty na miarę”, Hipertrofia turystyczna i równoważenie gospodarki współdzielenia, Przemysł spotkań, Zarządzanie tożsamością i reputacją turystyczną, Turystyczna komunikacja marketingowa, Zarządzanie gospodarką nocną, Kultura i przemysły kreatywne, a gospodarka turystyczna, Zarządzanie konfliktami pomiędzy interesariuszami, Nowe technologie w turystyce.

Skutkiem wdrożenia  tych wytycznych  ma być osiągnięcie efektywnego współzarządzania miastem i odbudowy turystyki w Krakowie. To niezwykle istotny aspekt dokumentu – ma on być realizowany nie tylko przez urzędników, ale przez wszystkich partnerów i uczestników rynku turystycznego zarówno ze sfery publicznej, społecznej jak i prywatnej, w tym również mieszkańców miasta. Wprowadzanie zapisów Polityki w życie będzie wymagało zaangażowania jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców i instytucji działających w obszarze gospodarki turystycznej w Krakowie.

Duża rolę spełniać będą samorządy gospodarcze, stowarzyszenia i organizacje turystyczne, port lotniczy, stowarzyszenia inicjatywy mieszkańców, instytucje kultury, uczelnie i instytucje otoczenia biznesu. Jest to więc dokument, którego realizacja będzie wymagała zaangażowania i odpowiedzialności od nas wszystkich, bo turystyka  zrównoważona  to  właśnie współodpowiedzialność.

Zrównoważone podróżowanie to przyszłość turystyki. Jak Polska radzi sobie w tej dziedzinie?