{"vars":{{"pageTitle":"Recepta na eksportowy sukces w nowych realiach według Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["impact","material-partnera"],"pageAttributes":["eksport","impact","material-partnera","paih"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"3 listopada 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":212459}} }
300Gospodarka.pl

Recepta na eksportowy sukces w nowych realiach według Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu

W odpowiedzi na trendy wynikające z pandemii Covid-19, polscy eksporterzy planujący ekspansję międzynarodową powinni podjąć starania zmierzające do dywersyfikacji rynków eksportowych. Ważne jest też rozszerzenie bazy klientów i dostawców oraz rozbudowanie swojej oferty. Firmy powinny także odważniej patrzeć w stronę ekspansji kapitałowej, aktywnie poszukując okazji do akwizycji. To tylko niektóre wskazówki Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), mogące pomóc w internacjonalizacji firm w nowej, postpandemicznej rzeczywistości.

Spodziewane efekty trwającej pandemii Covid-19 to m.in. zwiększona regionalizacja handlu międzynarodowego. Możliwy jest też wzrost tendencji protekcjonistycznych, reorientacja 
i dywersyfikacja łańcuchów dostaw czy postępująca automatyzacja i cyfryzacja procesów produkcji. Gospodarki mogą również wykazywać większe przywiązanie do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw produktów strategicznych. Zauważalna może być jednocześnie zmiana strategii organizacji produkcji 
z modelu just-in-time w stronę just-in-case czy wreszcie dalsze rozwijanie sprzedaży w kanałach 
e-commerce.

W dobie postcovidowych zmian szczególnie potrzebne jest zwiększenie inwestycji w kapitał ludzki oraz idąca z tym w parze elastyczność w dostosowywaniu się do szybko zmieniających się warunków biznesowych. Wiąże się to ściśle z zarządzaniem działalnością eksportową, w tym m.in. mitygowaniem ryzyk, mając na uwadze wieloetapowe transakcje handlowe, skomplikowane procedury, nowe regulacje, ale i złożone operacje logistyczne czy działania ukierunkowane na optymalizację kosztów.

Wykorzystane szanse

Postęp technologiczny sprawia, że działalność eksportowa staje się coraz bardziej dostępna dla małych i średnich przedsiębiorstw. Internet znacznie zmniejszył koszty związane z prowadzeniem międzynarodowych transakcji pomiędzy odległymi producentami i odbiorcami. Globalne serwisy online sprawiły, że coraz więcej firm, również polskich, zaczęło zajmować się działalnością eksportową. 
Do jeszcze wyraźniejszego przyspieszenia obrotu towarami oraz dalszych spadków jednostkowych kosztów frachtu przyczynią się ponadto usprawnienia w logistyce, budowa nowoczesnych portów morskich i lotniczych, częstsze wykorzystywanie kolei oraz coraz większych samolotów i statków 
w transporcie towarów, ale też otwieranie krótszych szlaków.

Co jeszcze przed nami? Wzrost liczby eksporterów spowoduje, że zaostrzy się już i tak silna konkurencja rodzimych firm na rynkach zagranicznych. W połączeniu z wciąż relatywnie wysokim poziomem zależności krajowej produkcji od importowanych dóbr pośrednich, może to prowadzić do obniżenia się marż. Firmy będą zmuszone do poszukiwania nowych przewag konkurencyjnych. Poza wysoką jakością i innowacyjnością oferowanych produktów i usług liczyć się będą: marka produktu, posiadane patenty czy zdolność do innowacji. W wyniku pandemii Covid-19, coraz więcej firm zaczyna bardziej świadomie analizować oraz budować własne łańcuchy dostaw. Weryfikacja, czy są one bezpieczne, elastyczne 
i zdywersyfikowane stanie się pewnego rodzaju trendem na najbliższe lata.

PAIH partnerem w biznesie

Misją Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu jest zarówno zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju, jak i zasięgu oraz dynamiki umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw. 
PAIH działa w Polsce i poprzez sieć zagranicznych biur handlowych na całym świecie. Wzmacniamy rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promujemy rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą.

Zainteresowane rozwojem biznesu firmy zapraszamy do kontaktu z Polską Agencją Inwestycji i Handlu. Z przyjemnością pomożemy w planach rozwojowych polskich przedsiębiorstw w Polsce i za granicą.

 

Łukasz Grabowski, Zastępca Dyrektora Centrum Eksportu PAIH