{"vars":{{"pageTitle":"Rozwój kompetencji cyfrowych napędza e-commerce w Polsce","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["impact","material-partnera"],"pageAttributes":["e-commerce","handel","handel-w-pandemii","impact","pandemia","payu","platnosci-online"],"pagePostAuthor":"Maryjka Szurowska","pagePostDate":"24 października 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":207619}} }
300Gospodarka.pl

Rozwój kompetencji cyfrowych napędza e-commerce w Polsce

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, rozwój e-commerce, czyli handlu elektronicznego, nabrał w Polsce niespotykanego wcześniej rozpędu. Wartość transakcji przeprowadzonych online w 2020 roku stanowiła aż 14 proc. wartości całej sprzedaży detalicznej w kraju.

Oczywiście, za część wzrostu odpowiada pandemia Covid-19, która na okres lockdownu uziemiła w czterech ścianach nie tylko klientów, ale także wielu sprzedawców. Ale to nie jedyna przyczyna.

Handel elektroniczny jest napędzany także przez rozwój kompetencji cyfrowych Polaków. Umiejętności obsługi kanałów cyfrowych zwiększają się nie tylko pośród konsumentów, ale również stanowią coraz ważniejszy zasób intelektualny przedsiębiorstw.

Współczesny handel

Jesteśmy obecnie świadkami bezprecedensowego wzrostu wydatków konsumenckich w internecie. Ten trend dotyczy całego świata, ale Polska należy pod tym kątem do najbardziej obiecujących rynków w Europie.
W Polsce, “wydatki w Internecie rosną w zasadzie w każdej kategorii zakupowej, regularnie przybywa nowych konsumentów kupujących online, a jednocześnie z możliwości rozwoju, jakie daje Internet, korzysta coraz więcej firm” – mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, prezes PayU, czyli operatora płatności online.

Skąd ten wzrost? To kwestia m. in. systematycznie rosnącego dochodu rozporządzalnego polskiego społeczeństwa. Oznacza to, że mieszkańcy Polski, po opłaceniu rachunków, czynszu itp., mają coraz więcej pieniędzy na wydatki, o których mogą samodzielnie decydować. A więc np. mogą więcej kupować, także przez Internet.

W połączeniu z rosnącym dostępem do szerokopasmowego internetu oraz rozpowszechnieniem technologii mobilnych, prowadzi to do przełomowego momentu w branży e-commerce. Zwłaszcza, że rośnie także poziom wiedzy technologicznej konsumentów. Mogą więc oni coraz łatwiej, szybciej i powszechniej wybierać elektroniczną, zamiast (lub obok) tradycyjnej metody zakupu.

E-commerce w Polsce

Z najnowszego raportu firmy Gemius na temat handlu elektronicznego w Polsce wynika, że obecnie ponad trzy czwarte internautów, czyli aż 22 miliony osób, choć raz dokonało zakupu przez Internet. Do tego liczba ta systematycznie rośnie.
Odpowiedzią na coraz częstszą obecność konsumentów w cyfrowym świecie jest przenoszenie tam biznesu. Tym samym, e-commerce stał się ważnym kierunkiem rozwoju dla małych i średnich przedsiębiorstw.

“Aby jednak skutecznie zaistnieć na tym rynku, nowo powstające e-sklepy muszą od razu sprostać wysokim oczekiwaniom kupujących” – wskazuje Joanna Pieńkowska-Olczak.

PayU wspiera firmy, które chcą mieć swój udział w rozwoju handlu elektronicznego w Polsce, wskazuje prezes spółki. W jaki sposób? Poprzez zapewnianie rozwiązań płatniczych “odpowiednich dla każdego modelu biznesowego funkcjonującego w e-handlu”. Dodatkowo, “dla początkujących sprzedawców oferujemy preferencyjne warunki na start” – mówi Joanna Pieńkowska-Olczak.

Przyszłość i bezpieczeństwo

Żyjemy w czasach, gdy całe nasze otoczenie staje się coraz bardziej zautomatyzowane i oparte na nowoczesnych technologiach. Sztuczna inteligencja, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, biometria czy blockchain to już nie tylko tajemnicze nazwy, ale coraz częściej nasza codzienność.

Wiąże się to chociażby z wprowadzaniem coraz nowocześniejszych sposobów uwierzytelniania i autoryzacji transakcji. Co jest istotne dla branży handlowej? Aby zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci czuli się z nimi komfortowo.
Z badania Gemius wynika, że Polacy kupujący online podczas płatności najczęściej wybierają szybkie przelewy elektroniczne (ponad dwie trzecie kupujących online), płatności mobilne, takie jak Blik (prawie połowa badanych) oraz przelewy tradycyjne (42 proc. internautów). Prawie tak samo popularne w ostatnim roku były także płatności kartą płatniczą. Używano ich równie często jak płatności gotówką przy odbiorze zamówienia (tzw. “wysyłka za pobraniem”).
Marka PayU jest liderem rynku pod względem korzystania z serwisów płatności przez osoby dokonujące zakupów online i korzystających z takiej formy płacenia za zakupy. Aż 46 proc. e-konsumentów najczęściej wybiera podczas zakupów właśnie system płatności PayU. W 2020 roku niemal każda osoba kupująca online w Polsce przynajmniej raz skorzystała z płatności PayU.

“Jesteśmy dumni z tego faktu, bo oznacza to zaufanie milionów użytkowników naszych usług. Jak wynika z najnowszego badania NPS, które przeprowadziliśmy w tym roku, w kontekście bezpiecznego procesowania transakcji sklepy internetowe mają do nas najwyższe zaufanie” – wskazuje szefowa firmy.

Mobilna rewolucja

Wraz z rosnącymi umiejętnościami cyfrowymi społeczeństwa, zwiększa się udział urządzeń mobilnych w procesie zakupowym. Z najnowszych danych wynika, że już trzy czwarte osób kupujących w internecie, dokonuje transakcji za pomocą telefonu. A w najmłodszej grupie wiekowej konsumentów (15-24 lat) odsetek ten wynosi aż 92 procent.

“Wszyscy doświadczamy rewolucji mobilnej. Smartfony są naszym centrum dowodzenia, z którymi się nie rozstajemy. Za pośrednictwem tych urządzeń szukamy produktów, porównujemy oferty i realizujemy transakcje. Nawet w sklepach stacjonarnych coraz więcej kupujących płaci telefonem” – wskazuje Joanna Pieńkowska-Olczak.

Dostosowanie stron zakupowych do urządzeń mobilnych powinno być zatem obowiązkowym krokiem dla właścicieli sklepów elektronicznych, jeśli chcą w pełni wykorzystać swój potencjał.

Handel nie zna granic

Ważnym kierunkiem, jeśli chodzi o rozwój rynku, jest także sprzedaż transgraniczna. Już niemal co trzeci e-konsument ma doświadczenie z zakupami w zagranicznych sklepach, wskazuje firma PayU.

Zagranicą kupują nie tylko Polacy, ale także reszta Europy. To ogromna szansa dla polskich przedsiębiorstw. Jednym z kluczowych działań, które e-sklepy powinny podjąć, aby wesprzeć skuteczną ekspansję zagraniczną, jest udostępnienie lokalnych rozwiązań w zakresie płatności internetowych.

W tym zakresie, polskie firmy mogą skorzystać właśnie z usług m. in. PayU. “Mamy odpowiednie rozwiązania w zakresie lokalnych metod płatności, dzięki którym możemy wspierać sklepy internetowe w rozwijaniu sprzedaży transgranicznej w całej Europie oraz na innych kontynentach”, wskazuje prezes tej firmy zajmującej się płatnościami elektronicznymi.

Dzięki lokalnym metodom płatności, które udostępnia PayU, technologii umożliwiającej ciągłe monitorowanie zamówień oraz coraz tańszym i szybszym przesyłkom kurierskim, polskim sklepom różnej wielkości będzie coraz łatwiej prowadzić międzynarodową ekspansję.