{"vars":{{"pageTitle":"Turystyka (nie)scyfryzowana. Jak dać się odnaleźć potencjalnym klientom?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["agroturystyka","google","impact-cee","material-partnera","pandemia","polski-fundusz-rozwoju","sektor-turystyczny"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"1 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"01","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":155764}} }
300Gospodarka.pl

Turystyka (nie)scyfryzowana. Jak dać się odnaleźć potencjalnym klientom?

Turystyka to jedna z branż, która w największym stopniu odczuła wpływ pandemii koronawirusa na jej funkcjonowanie. Wpłynęły na to z jednej strony zamrożenie gospodarki i liczne restrykcje związane z przemieszczaniem się, a także podróżami zagranicznymi, a z drugiej – ogólna niepewność popytu na te usługi oraz zmiana zachowań konsumentów. Wiele wskazuje jednak na to, że 2021 rok, pomimo trwającej pandemii, będzie bardziej przyjazny do realizowania podróżniczych planów. Jak branża turystyczna może wyjść naprzeciw klientom i co pomoże stanąć jej na nogi?

W poprzednim roku obserwowaliśmy niejako wymuszony pandemią zwrot polskich turystów w stronę urlopu w Polsce. Przed wakacjami 2020 aż 84 proc. zapytań związanych z podróżami w polskiej wersji Google dotyczyło polskich destynacji – pytań o zagraniczne podróże było tylko 16 procent. Liczby te w 2021 roku wskazują na powolny powrót zainteresowań z czasów przedpandemicznych.

Jak podaje Google, w ostatnim miesiącu 7 na 10 wyszukiwań związanych z podróżami dotyczyło miejsc w Polsce, a 31 proc. było związanych z zagranicą. Bardzo duże wzrosty zainteresowania notują hasła związane z wypoczynkiem lokalnym i blisko natury: agroturystyka czy camping. Jest to więc doskonały czas dla małych i średnich przedsiębiorców z branży turystycznej, aby zawalczyć o nowych klientów, którzy w tym roku chętniej zdecydują się na podróże.

Turyści w internecie

Podczas konferencji Impact CEE wiele uwagi poświęcono cyfrowemu przyspieszeniu i zmieniającym się zachowaniom konsumentów, którzy zdecydowanie częściej niż przed pandemią korzystają z internetu, aby dokonać zakupów lub załatwić codzienne sprawy.

Już w pierwszej połowie 2020 roku, czyli w początkowych miesiącach lockdownu, przybyło w Polsce ok. 3,6 mln użytkowników usług online (McKinsey & Company). Według najnowszego raportu Google „Wpływ pandemii COVID-19 na polski rynek e-commerce”, kupujący przez internet po raz pierwszy stanowili ponad 6 proc. wszystkich klientów online, a odsetek kupujących internautów wyniósł aż 73 procent.

Także branża turystyczna musi umieć odpowiedzieć na nowe potrzeby i preferencje klientów, a co z tym idzie – postawić na cyfryzację i obecność w sieci, co jednocześnie może być dużą szansą na ożywienie po miesiącach obostrzeń.

Podstawowym sposobem, w jaki branża turystyczna wykorzystuje nowe technologie, jest prezentacja oferty w internecie i umożliwienie dokonania rezerwacji online. Z perspektywy turystów, którzy obecnie bardzo często szukają i rezerwują pobyt wakacyjny w sieci, to także możliwość sprawdzenia dokładnej lokalizacji, warunków higienicznych panujących w danym miejscu czy rekomendacji innych użytkowników. Natomiast dla właścicieli obecność w sieci to nie tylko korzyści wynikające szybkiej aktualizacji informacji dotyczących np. dostępnych miejsc noclegowych, menu, warunków, ale też dostęp do danych na temat preferencji konsumentów, co w przyszłości może pozwolić im lepiej dopasować ofertę do różnych odbiorców.

Firmy Jutra dla turystyki

Chęć odkrywania przez Polaków agroturystyki oraz lokalnych miejsc na odpoczynek może być doskonałą szansą dla mniej popularnych miejsc: gospodarstw agroturystycznych, domów wakacyjnych, kempingów, restauracji, które chcą zdobyć nowych klientów. Ich obecność w sieci to okazja,żeby dać się zauważyć.

Pomóc im w tym może całkowicie bezpłatny program edukacyjny Google i Polskiego Funduszu Rozwoju o naziwe Firmy Jutra. Dzięki niemu mikro-, mali i średni przedsiębiorcy mogą rozwinąć swój biznes w internecie oraz przy pomocy prostych narzędzi dotrzeć do nowych turystów, poszukujących miejsc noclegowych online.

Bezpłatna wizytówka na Mapach Google w ramach Google Moja Firma pomoże zaistnieć w świadomości poszukujących nowego kierunku podróży turystów. Wizytówkę warto uzupełnić o informacje o miejscu lub atrakcjach, dodać lokalne dane kontaktowe, aktualne zdjęcia, a także zadbać o dobre oceny i rekomendacje turystów, którzy odwiedzili dane miejsce. Dzięki bezpłatnemu dostępowi do analizy trendów, przedsiębiorcy mogą sami odpowiednio dobrać słowa kluczowe, które poprawią ich widoczność w sieci.

Od startu programu w listopadzie 2020 roku Google pomógł już w rozwoju ponad 8700 firmom. W ramach programu każda z nich otrzymuje bezpłatnie: indywidualne wsparcie doradcy Firm Jutra, który przygotowuje dopasowany plan rozwoju w internecie; pakiet praktycznych szkoleń dostosowany do potrzeb przedsiębiorcy, a także pomoc we wdrożeniu zmian, również po zakończeniu kursów.

Więcej informacji o programie Firmy Jutra, a także rejestracja na stronie firmyjutra.pl.