{"vars":{{"pageTitle":"100 mln euro na koleje do CPK w Krajowym Planie Odbudowy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","koleje","krajowy-plan-odbudowy","marcin-horala"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"7 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":130647}} }
300Gospodarka.pl

100 mln euro na koleje do CPK w Krajowym Planie Odbudowy

Krajowy Plan Odbudowy przewiduje 100 mln euro na prace projektowe dla inwestycji kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział Marcin Horała, pełnomocnik ds. budowy inwestycji.

Istotną częścią Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być komponent kolejowy, w ramach którego powstanie około 1800 km nowych linii kolejowych. Trasy mają być gotowe do końca 2034 roku – mówił Horała.

W Krajowym Planie Odbudowy na potrzeby CPK w znajdzie się 100 mln euro przeznaczone na prace projektowe – wraz z pozyskaniem pozwoleń i decyzji administracyjnych.

Inwestycje kolejowe do CPK są podzielone na etapy. Fundusze będą dotyczyły odcinków tras kolejowych, realizowanych przez spółkę w pierwszej kolejności.

Wśród projektów, które zostały zgłoszone do KPO przez CPK znajdują się odcinki:

Prace budowlane na odcinkach mają się rozpocząć za trzy lata. Całość programu ma zostać zrealizowana w latach 2020-2034.

Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK.

Wyniki sieciowej prognozy ruchu publikowane na stronie CPK, wskazują, że realizacja inwestycji kolejowych pozwoli na dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce.

Spółka spodziewa się blisko 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej – 95 mln pasażerów w pociągach kategorii Intercity oraz 25 mln w pociągach kategorii regionalnych ekspresów.

Tymczasem, jak powiedział w środę wiceminister Horała, samo megalotnisko może nie być przystosowane w pierwszej fazie do obsłużenia 45 mln pasażerów – jak było to pierwotnie planowane.

Centralny Port Komunikacyjny już nie na 45 mln pasażerów, lotnisko w Radomiu zagrożone? Pandemia weryfikuje wielkie plany