{"vars":{{"pageTitle":"4500 zł netto – tyle chcą zarabiać młodzi Polacy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["analizy","news"],"pageAttributes":["main","mlodzi-na-rynku-pracy","mlodzi-polacy","praca-zdalna","pwc","raport","rynek-pracy","rynek-pracy-w-2021"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"28 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":139919}} }
300Gospodarka.pl

4500 zł netto – tyle chcą zarabiać młodzi Polacy

Pomimo niepewnej sytuacji na rynku pracy wzrosły oczekiwania finansowe młodych osób. W porównaniu z badaniem sprzed roku, mediana oczekiwań wzrosła o 500 zł – wynika z raportu PwC.

Firma doradcza PwC przygotowała raport “Młodzi Polacy na rynku pracy 2021” i przepytała ludzi wchodzących na rynek pracy, odnośnie ich oczekiwań zawodowych. W liczącej 2500 grupie osób znaleźli się studenci i absolwenci wyższych uczelni.

Z raportu wynika, że prawie połowa respondentów (49 proc.) uważa, że przez pandemię ma mniejsze możliwości na rozwój kariery zawodowej. Przeciwnego zdania jest 18 proc. badanych.

Młodzi chcą zarabiać więcej

Wzrosły oczekiwania finansowe młodych osób. W porównaniu z pierwszą edycją badania sprzed roku, mediana oczekiwań zwiększyła się o 500 zł i obecnie wynosi 4500 zł netto.

Mężczyźni podawali wyższe oczekiwania finansowe.

Najwyższe oczekiwania finansowe, na poziomie 5000 zł, mają studenci kierunków medycznych oraz biologiczno-przyrodniczych.

Z kolei najniższe oczekiwania finansowe, na poziomie 4 000 zł, mają studenci kierunków społecznych i ścisłych.

Oczekiwania studentów kierunków ekonomicznych, humanistycznych i technicznych plasują się w okolicach 4 500 złotych.

Istotne są warunki zatrudnienia – dla 74,2 proc. badanych preferowana forma umowy to umowa o pracę. To wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. W niespokojnym świecie rośnie potrzeba bezpieczeństwa zatrudnienia.

Piramida potrzeb

Na liście rzeczy najważniejszych w pracy, wysokie zarobki znalazły się na drugiej pozycji (47 proc. odpowiedzi; rok temu było to 42 proc.). Na pierwszym miejscu znalazło się zdobycie doświadczenia zawodowego (49 proc.). Podium zamyka natomiast dobra atmosfera w miejscu pracy.

Młodzi Polacy przed podjęciem zatrudnienia dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę. Nie robią na nich wrażenia firmy, które stosują chatboty czy współpracują z blogerami. Liczy się za to dobra opinia znajomych o pracodawcy.

O tym, że firma jest dobrym pracodawcą świadczy przede wszystkim to, że dba o dobre wdrożenie nowego pracownika. W ocenie badanych dobry pracodawca stara się aktywnie docierać do młodych talentów – m.in. prowadzi szkolenia, warsztaty i spotkania online.

Ponadto, bardziej niż pracę w młodym zespole (32 proc.), respondenci wybierają możliwość nauki od starszych i bardziej doświadczonych kolegów (68 proc.).

Dla 36 proc. badanych sukcesem zawodowym będzie praca, która jest pasją. Według młodych o sukcesie świadczą także wysokie zarobki (17 proc.), łączenie pracy z podróżowaniem (12 proc.), stanowisko eksperta, czy prowadzenie własnej firmy (po 9 proc. wskazań).

Dla 46 proc. młodych Polaków ważna jest bogata oferta benefitów – świadczy to według nich o tym, że firma jest dobrym pracodawcą.

Większość chce pracować w biurze

Co ciekawe, 56 proc. badanych, mając do wyboru pracę zdalną czy pracę w biurze, wskazała na drugą opcję. Dla pracodawców oznacza to, że hybrydowy model pracy będzie rozwiązaniem godzącym potrzeby różnych pracowników.

Badanie potwierdza, że preferencje pracowników co do sposobu wykonywania pracy mogą być bardzo rozbieżne. Pracodawcy, zastanawiając się nad optymalnym modelem pracy, muszą bardzo dokładnie poznać, w jakich warunkach dana grupa pracowników będzie najbardziej efektywna i zaangażowana”, mówi Katarzyna Komorowska, partner w PwC.

Z badania wynika, że 44 proc. młodych Polaków woli pracę zdalną od pracy w biurze, a 56 proc. wybrałoby jednak tradycyjny model pracy. Co ważne, 6 proc. respondentów twierdzi, że pełnowymiarowa praca zdalna byłaby dla nich nie do zaakceptowania.