{"vars":{{"pageTitle":"Amazon na celowniku UOKiK. Grozi mu wysoka kara","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["amazon","amazon-pl","najnowsze","tomasz-chrostny","uokik"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"1 lutego 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"01","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":475788}} }
300Gospodarka.pl

Amazon na celowniku UOKiK. Grozi mu wysoka kara

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko firmie Amazon – poinformował w środę Urząd. Zarzuty dotyczą wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów.

Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu jest jednym z przedsiębiorców sprzedających na platformie Amazon.pl. Jak podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

– Do UOKiK-u wpłynęły sygnały wskazujące na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu. Od września 2021 roku Prezes UOKiK prowadził postępowanie wyjaśniające. Teraz spółka otrzymała zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów – poinformował UOKiK.


Polecamy: Podaj zarobki, albo spadaj. Młodzi z pokolenia Z dyktują warunki rekruterom


Zgodnie z ustaleniami, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia w serwisie Amazon.pl nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Stanowi jedynie ofertę nabycia produktu ze strony konsumenta.

– Spółka uważa, że nie jest zobowiązana do dostarczenia towaru i może decydować o realizacji lub anulowaniu transakcji. Dla Amazona wiążąca jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce. To, według przedsiębiorcy, stanowi właściwy moment zakupu towaru – podano w komunikacie.

Urząd dodał, że takie postanowienie znajduje się w warunkach sprzedaży oraz na ostatnim etapie procesu zakupowego na platformie. Jednak zapoznanie się z nim utrudnia użycie szarej czcionki na białym tle i umieszczenie go na samym dole strony, co może wymagać przewinięcia ekranu – zauważono.

– To, co rzeczywiście przyciąga uwagę konsumentów, to kojarzące się z zakupem i zawarciem umowy, wyróżnione jaskrawym kolorem przyciski „Kup teraz” (na stronie produktu) lub „Przejdź do finalizacji zakupu” (po dodaniu do koszyka) – dodano.

Dlatego w ocenie Prezesa Urzędu takie sformułowania mogą sugerować, że zamawiając produkt, klient dokonuje jego zakupu, a do transakcji dochodzi od razu z chwilą zapłaty za towar.

Czytaj także: