Włoski organ antymonopolowy nałożył kary w wysokości 10 mln euro na dwie spółki-córki Amazona za nieuczciwe praktyki handlowe. Chodzi o „znaczne ograniczenie swobody wyboru konsumentów”.
Włoskiemu urzędowi nie podobało się automatyczne ustawianie opcji ‚Zapisz się i oszczędzaj’ dla regularnych dostaw, zamiast pojedynczych zakupów.
O sprawie informuje Reuters. Według „włoskiego UOKiK”, takie automatyczne ustawienia skłaniają konsumentów do regularnych zakupów, nawet bez realnej potrzeby, co w rezultacie ogranicza ich swobodę wyboru. Organ antymonopolowy w uzasadnieniu tej decyzji podkreśla, że takie praktyki naruszają zasady uczciwej konkurencji i ostatecznie szkodzą konsumentom.
– Automatyczne zaznaczanie opcji cyklicznego zakupu skłania do regularnego kupowania produktu – nawet bez rzeczywistej potrzeby, tym samym ograniczając swobodę wyboru – czytamy w oświadczeniu, cytowanym przez Reutersa.
Nałożona kara ma na celu nie tylko ukaranie Amazona za jego działania, ale także zapobieganie podobnym praktykom w przyszłości. W międzyczasie, konsumenci we Włoszech mogą oczekiwać większej przejrzystości i swobody wyboru przy zakupach online.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Amazon nie udzielił komentarza w tej sprawie. I teraz będzie musiał odpowiedzieć na zarzuty przed organem nadzoru.