{"vars":{{"pageTitle":"Bez języków ani rusz. Europejskie firmy chcą, by pracownicy znali język obcy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["jezyk-angielski","jezyki-obce","main","najnowsze","nauka-jezykow","oecd","oferty-pracy","polski-instytut-ekonomiczny","rynek-pracy"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"11 listopada 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":624242}} }
300Gospodarka.pl

Bez języków ani rusz. Europejskie firmy chcą, by pracownicy znali język obcy

Globalizacja gospodarek i związane z nią przepływy ludzi, towarów, usług oraz wiedzy kreują potrzebę znajomości języków obcych. Jak to wygląda na rynku pracy? Przyjrzał się temu Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).

Służą nie tylko zwykłej międzynarodowej komunikacji, ale są też potrzebne w świecie technologii i nauki. Języki stanowią podstawę dobrze rozwiniętych światowych gospodarek. Polski Instytut Ekonomiczny przeanalizował najnowszy raport OECD, który opisuje między innymi znaczenie języków obcych na współczesnych rynkach pracy.

Angielski na piedestale

Wśród europejskich ofert pracy opublikowanych w sieci najbardziej popularnym wymaganym językiem obcym jest język angielski. Średnio w krajach UE jego znajomość wymagana jest w 31 proc. ogłoszeń. Znajomość pozostałych języków jest wymagana znacznie rzadziej: francuski – 5 proc., niemiecki – 4 proc. oraz hiszpański – 3 proc. ogłoszeń.

W Polsce dane te wyglądają podobnie, jednak drugim najpopularniejszym językiem obcym jest niemiecki. Jego znajomość wymagana była w 5 proc. ogłoszeń. Wymogi znajomości pozostałych języków były minimalnie mniej popularne i wyglądały następująco: angielski – 30 proc., francuski – 2 proc., hiszpański – 2 proc.

Odsetek osób w Polsce znających języki obce jest niższy niż średnio w Unii Europejskiej. Co trzeci Polak w wieku 25-64 lata nie zna żadnego języka obcego. Natomiast w tej grupie wieku na poziomie UE brak znajomości języka obcego deklaruje co czwarta osoba.

Młodzi uczą się języków od przedszkola

Analizując te wyniki, trzeba zauważyć, że w Polsce znajomość języków obcych jest silnie powiązana z wiekiem. Młodsze pokolenia cechuje lepsza znajomość języków obcych, przez co wraz z każdą aktualizacją danych odsetek nieznających języków obcych będzie dynamicznie spadać.

Wynika to przede wszystkim z prowadzonej polityki edukacyjnej, która zaczęła kłaść coraz większy nacisk na powszechną naukę języków obcych. Obecnie okres, w którym naucza się języka obcego, zaczyna się w przedszkolu i trwa do końca edukacji szkolnej, co czyni ten czas jednym z najdłuższych w UE.

Nauka obowiązkowa drugiego języka trwa 6 lat, co stanowi podobny czas jak w większości państw UE. Natomiast nie we wszystkich krajach nauka drugiego języka jest obowiązkowa.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Powszechna nauka języków obcych jest ważnym argumentem w przewidywaniach, że Polska będzie dobrze radzić sobie z wymaganiami współczesnych rynków pracy. Jednak aby w pełni wykorzystać potencjał tych inwestycji, należy zadbać o wysoką jakość prowadzonego nauczania.

Obecne różnice w wynikach, chociażby z egzaminu ósmoklasisty, sugerują, że pomiędzy mniejszymi i większymi miejscowościami istnieją nierówności. Różnice w wynikach są widoczne w każdym z podstawowych egzaminów i mogą wynikać zarówno z jakości nauczania, jak i kwestii środowiskowych.

Należy jednak zauważyć, że to właśnie w obszarze języków obcych odnotowano największą różnicę. Uczniowie szkół wiejskich uzyskiwali z egzaminu z języka angielskiego średnio o 14 pkt. proc. mniej niż ich rówieśnicy z większych miast, liczących ponad 100 000 mieszkańców. To otwiera przestrzeń do dyskusji o działaniach, które należy podjąć, aby w przyszłości w pełni wykorzystać drzemiący w mniejszych ośrodkach kapitał ludzki.

Czytaj także: