{"vars":{{"pageTitle":"Bez smartfona ani rusz. Młodzi Polacy wpatrzeni w ekran i pełni obaw o przyszłość","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["mlodzi-na-rynku-pracy","mlodzi-polacy","najnowsze","perspektywy-zawodowe","polska","praca","przyszlosc","rynek-praca","rynek-pracy"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"14 czerwca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":583918}} }
300Gospodarka.pl

Bez smartfona ani rusz. Młodzi Polacy wpatrzeni w ekran i pełni obaw o przyszłość

Aż 75 proc. młodych Polaków do 35. roku życia uważa, że obecna sytuacja gospodarcza ma negatywny wpływ na ich życie. Większość używa technologii, by go ograniczyć. Aż 60 proc. młodych deklaruje, że nie rozstaje się ze swoim smartfonem. 

To najważniejsze wnioski z raportu „Młodzi vs. Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” firmy Future Mind.

Młodzi Polacy, zwłaszcza ci poniżej 25. roku życia, starają się adaptować do bieżących warunków, z powodzeniem wykorzystując technologie mobilne, takie jak aplikacje sklepów i marek, aby kupować taniej, podano.

W obliczu wyzwań makroekonomicznych uczestnicy przeprowadzonego przez nas badania wykazują się elastycznością i zaradnością, korzystając z różnych strategii w ograniczaniu wydatków. Zgodnie z wynikami dla aż 62 proc. ankietowanych preferowanym kierunkiem działania jest poszukiwanie w sklepach okazji i promocji – powiedziała head of advisory w Future Mind Izabela Franke, cytowana w komunikacie.


Czytaj również: Dłuższa praca popłaca, czyli tyle wynoszą najwyższe emerytury w Polsce


– Co więcej, ponad 40 proc. dwudziesto- i trzydziestolatków deklaruje, że wybiera tańsze warianty swoich ulubionych produktów, a jedna czwarta z nich korzysta ze specjalnych aplikacji wyszukujących im promocje – podkreśliła.

Jednocześnie warto dodać, że w grupie wiekowej 21-25 lat przeszło 30 proc. respondentów robi częściej zakupy w tym samym sklepie, aby później skorzystać z bonusów. Zainteresowanie taką formułą oszczędzania u wielu młodych ludzi to doskonały moment dla firm, by zainwestować w programy lojalnościowe – dodała Franke.

Młodzi pozostają ambitni w życiu zawodowym

Choć wyzwania ekonomiczne stanowią obiektywną przeszkodę, młodzi Polacy nie rezygnują ze swoich ambicji, szukając możliwości podnoszenia kompetencji przez aktywne uczestnictwo na rynku pracy.

Z badania wynika, że nawet mając pieniądze, jedna trzecia z nich chciałaby pracować dla własnego rozwoju, a blisko jedna czwarta, by podnieść standard życia.

Ponadto gdyby młodzi ludzie zaczęli szukać pracy jutro, najważniejszymi kryteriami byłyby dla nich: jak najwyższe wynagrodzenie (55 proc.), elastyczne godziny pracy (41 proc.), szerokie możliwości rozwoju (28 proc.), korzystne dodatki do pracy (28 proc.) oraz możliwość wyboru trybu pracy – zdalnej czy hybrydowej (27 proc.).

Nacisk na rozwój personalny i technologiczny jest bardzo silny wśród naszych respondentów. Ta tendencja jest widoczna nie tylko w ich podejściu do pracy, ale również w wyznawanych wartościach. Pomimo różnic światopoglądowych interesujące jest to, co łączy młodych identyfikujących się jako konserwatyści i postępowcy – podkreślił lead UX researcher w Future Mind Jakub Nawrocki.

W przypadku osób w wieku 15-35 lat priorytetem jest inwestowanie w naukę i rozwój technologiczny, a także budowanie silnego i sprawnego państwa. Oba te obszary zyskały po 80 proc. poparcia, co wskazuje na to, że tradycyjne linie podziału światopoglądowego nie są odzwierciedleniem rzeczywistych systemów wartości młodych ludzi – wspomniał Nawrocki.

Wartości, które młodzi ludzie uważają za istotne, obejmują również szukanie kompromisu między różnymi ideami (70 proc.), ograniczanie wpływu człowieka na środowisko (67 proc.) oraz poszerzanie praw zwierząt (66 proc.) – dodał.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter


Polacy nie rozstają się ze smartfonem

Ta świadomość znaczenia technologii i rozwoju odzwierciedla się również w codziennym korzystaniu ze smartfonów. Młodym Polakom trudno jest wyobrazić sobie dziś funkcjonowanie bez urządzeń mobilnych. Aż 60 proc. z nich spędza przed ekranem smartfona od 2 do 5 godzin dziennie.

Co więcej, w grupie osób 15-20 lat blisko 40 proc. deklaruje, że jest to przedział nawet między 5 a 10 godzinami.

Raport „Młodzi vs Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” powstał w oparciu o badanie ilościowe wykonane metodą CAWI na ogólnopolskim panelu on-line. Dobór do próby miał charakter kwotowy w oparciu o rozkład populacji Polski osób w wieku 15-35 lat.

Polecamy również: