{"vars":{{"pageTitle":"Będzie łatwiej o zwrot kosztów po odwołaniu lotu? KE wynegocjowała lepsze warunki z 16 liniami","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["komisja-europejska","lotnictwo","prawa-konsumenta","prawo","ryanair","transport","turystyka","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"30 września 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":196939}} }
300Gospodarka.pl

Będzie łatwiej o zwrot kosztów po odwołaniu lotu? KE wynegocjowała lepsze warunki z 16 liniami

Kilkanaście linii lotniczych zobowiązało się do lepszego informowania i terminowego zwrotu kosztów pasażerom w przypadku odwołania lotu. O wynegocjowanych zmianach poinformowała dziś, 30 września 2021 roku, Komisja Europejska.

„To dobra wiadomość dla konsumentów, że linie lotnicze zobowiązały się do poszanowania praw pasażerów (…). Cieszę się, że większość z nich zgodziła się na zwrot pieniędzy” – powiedział unijny komisarz ds. sprawiedliwości Didier Reynders.

Linie lotnicze zaangażowane w dialog z Komisją to: Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling i Wizz Air.

Zobowiązania przewoźników

W wyniku negocjacji z Komisją Europejską (KE), przewoźnicy podjęli następujące zobowiązania:

Przebieg negocjacji

We wczesnej fazie pandemii niektóre linie lotnicze wprowadziły na pasażerów vouchery za niewykorzystany lot.

W grudniu ubiegłego roku Komisja zwróciła się z prośbą do organów ochrony konsumentów w państwach członkowskich UE, by te zajęły się praktykami przewoźników dotyczącymi odwołania lotów.

Po otrzymaniu informacji zwrotnej przez KE w lutym 2021 roku, sieć krajowych organów ochrony konsumentów w sześciu państwach (Belgii, Niemiec, Grecji, Włoch, Hiszpanii i Szwecji) zwróciła się o informacje do kilkunastu linii lotniczych. Byli to przewoźnicy najczęściej wymieniani w skargach konsumentów.

Po zakończeniu negocjacji, krajowe organy konsumentów będą teraz monitorować, czy podjęte zobowiązania są prawidłowo realizowane. Zdecydują też, jak postępować w przypadku nierozstrzygniętej kwestii voucherów bez możliwości zwrotu pieniędzy, które były proponowane pasażerom we wczesnej fazie pandemii.

Czytaj też: