Bosch, niemieckie przedsiębiorstwo motoryzacyjne i przemysłowe, które produkuje też dobra użytkowe i techniczne wyposażenie budynków, ogłosił plany rozwoju projektu badawczego, dzięki któremu możliwe będzie zwiększenie żywotności baterii, pisze Manfacturing Global.
Obecnie żywotność typowej baterii litowo-jonowej wykorzystywanej do napędzania samochodów elektrycznych wynosi ok. 8-10 lat i pozwala na przejechanie ok. 100 tys. do 160 tys. kilometrów.
Wpływ na jej okres działania mają takie czynniki, jak sposób ładowania, styl jazdy czy warunki termiczne. Bosch chce stworzyć działające w chmurze oprogramowanie służące do zarządzania działaniem baterii w zainstalowanych w samochodach.
System będzie mierzył takie parametry, jak temperatura otoczenia czy przebieg procesu ładowania. Z pomocą technologii machine learningu oprogramowanie przeanalizuje zebrane dane i zasugeruje działania, dzięki którym możliwe będzie wydłużenie żywotności konkretnej baterii.
Zdaniem niemieckiego producenta rozwiązanie to pomoże w ograniczeniu poziomu zużycia akumulatora nawet o 20 proc. System może się okazać szczególnie przydatny w przypadku użytkowania samochodu w wyjątkowo wymagających warunkach eksploatacyjnych.
>>> Polska, wraz z Bułgarią Łotwą i Ukrainą, straci najwięcej pracowników w kolejne 30 lat