{"vars":{{"pageTitle":"Ceny w sklepach urosły mniej, niż spodziewali się ekonomiści. Dalszego wyhamowania jednak nie będzie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ceny-w-sklepach","najnowsze","sklepy","sklepy-detaliczne","wzrost-cen"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"16 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":660265}} }
300Gospodarka.pl

Ceny w sklepach urosły mniej, niż spodziewali się ekonomiści. Dalszego wyhamowania jednak nie będzie

Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 5,6 proc. w skali roku w grudniu 2023 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio: 6,7 proc. i 8,1 proc. w ujęciu rocznym.

Monitoring blisko 56 tys. cen w sklepach wykazał, że w zeszłym miesiącu codzienne zakupy zdrożały średnio o 5,6 proc. w skali roku. To mniejszy wzrost, niż się spodziewano. Według szybkiego szacunku, w pierwszych dniach grudnia ceny skoczyły bowiem o 7,9 proc. w skali roku. Ale w drugiej połowie miesiąca podwyżki zostały wyhamowane przez retailerów – napisano w komunikacie.

Autorzy analizy uważają, że bez takiego spowolnienia finalny wynik byłby w granicach o 8-9 proc. w ujęciu rocznym. I dodają, że najprawdopodobniej wynikało to z obawy branży przed reakcjami konsumentów oraz spadkiem ruchu w sklepach. Ponadto autorzy analizy dodają, że od 1 do 24 grudnia 2023 roku w gazetkach ubyło 19 proc. promocji względem poprzedniego roku. Z kolei w 2022 było ich o 16 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku – dodano w komunikacie.

Z miesiąca na miesiąc dynamika podwyżek dalej spada, a do tego jednocyfrowy wzrost stabilnie utrzymuje się już trzeci miesiąc z rzędu. Ten trend pozostanie z nami w 2024 roku, przynajmniej dopóki nie zniknie zerowa stawka podatku VAT i będą obowiązywały programy osłonowe chroniące przed podwyżkami cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła – skomentował dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito, cytowany w materiale.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Eksperci z Uniwersytetu WSB Merito nie przewidują, by retailerzy dalej decydowali się na hamowanie podwyżek cen, nawet przed Wielkanocą. Jak podkreśla Orpych, sklepy detaliczne muszą zarabiać, a skoro w całej gospodarce drożeją surowce, zasoby energetyczne i paliwa, to na ich półkach te wzrosty wcześniej czy później się znowu pojawią. Trudno oczekiwać od sieci handlowych, aby w dłuższej perspektywie nie podniosły cen.

Badanie „Indeks cen w sklepach detalicznych” dotyczyło 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą blisko 56 tys. cen detalicznych z prawie 30 tys. sklepów należących do 57 sieci handlowych.

Czytaj także: