{"vars":{{"pageTitle":"Chiński eksport rośnie o ponad 7% mimo pandemii. Główny powód to wielki popyt na sprzęt medyczny","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["chiny","eksport","epidemia","epidemia-koronawirusa","handel","handel-miedzynarodowy","import","koronawirus","main"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"10 sierpnia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"10","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":59873}} }
300Gospodarka.pl

Chiński eksport rośnie o ponad 7% mimo pandemii. Główny powód to wielki popyt na sprzęt medyczny

W lipcu denominowany w dolarach chiński eksport wzrósł rok do roku o 7,2 proc., podał krajowy urząd ceł, na który powołuje się CNBC. Dobry wynik ma być zasługą wzrostu światowego popytu na sprzęt medyczny.

„Eksport Chin dużą część swojej odporności zawdzięcza zwiększeniu sprzedaży masek, wyposażenia medycznego i sprzętu potrzebnego do wykonywania pracy zdalnej”powiedział w rozmowie z CNBC Martin Rasmussen, ekonomista Capital Economics.

To właśnie dzięki zapotrzebowaniu na dobra tego rodzaju wyniki eksportu Chin utrzymują się w tym roku na dobrym poziomie.

W lipcu nadwyżka eksportu Państwa Środka osiągnęła poziom 62,33 mld dol., w porównaniu do 46,42 zanotowanych w czerwcu. Ekonomiści oczekiwali wyraźnie słabszego wyniku – 42 mld dol. W odróżnieniu od eksportu w poprzednim miesiącu import do Chin spadł o 1,4 proc. rok do roku.

Jak uważa Rasmussen, popyt na produkty, które napędzały chiński eksport, ma jednak jedynie charakter przejściowy, a dodatkowym czynnikiem ryzyka dla przyszłych wyników chińskiego handlu są coraz bardziej napięte relacje na linii Chiny-USA.

W najbliższym czasie przedstawiciele obu stron mają renegocjować warunki pierwszej części dwustronnej umowy handlowej. W ostatnim czasie prezydent USA Donald Trump zapowiedział także zakaz działania chińskiej aplikacji TikTok na terenie Stanów Zjednoczonych, jeśli umowa o sprzedaży amerykańskiej części tego biznesu firmie Microsoft nie zostanie podpisana do 15 września br.

TikTok to tylko wierzchołek góry lodowej. Wpływ chińskich firm na rynek technologii jest ogromny