{"vars":{{"pageTitle":"CPK: Hiszpania ma doradzać Polsce w zakresie kolei dużych prędkości","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","hiszpania","inwestycje","inwestycje-skarbu-panstwa","koleje","koleje-duzych-predkosci","lotnictwo","lotniska","megainwestycje","transport-publiczny"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"31 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"31","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":141290}} }
300Gospodarka.pl

CPK: Hiszpania ma doradzać Polsce w zakresie kolei dużych prędkości

Dziś zostanie podpisane porozumienie z Hiszpanią o współpracy przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Głównym obszarem, w którym ma pomagać strona hiszpańska to koleje dużych prędkości.

Porozumienie o współpracy przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK) zostanie podpisane podczas XIII Polsko-Hiszpańskich Konsultacji Międzyrządowych z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego.

Strona hiszpańska ma doradzać głównie w zakresie kolei dużych prędkości. Program kolejowy CPK zakłada budowę nowego ogólnokrajowego systemu transportu pasażerskiego opartego o szybkie połączenia.

W ramach trzech etapów programu do końca 2034 roku ma powstać 1789 km nowych linii kolejowych, w tym 850 km nowych linii Kolei Dużych Prędkości pozwalających na prędkość maksymalną do 250 km na godzinę. Ich parametry mają pozwolić na późniejsze podniesienie tej prędkości nawet do 350 km na godzinę.

Uczyć się od najlepszych

„Hiszpania jest jednym ze światowych liderów w obszarze szybkich kolei. Polska chce czerpać z tych doświadczeń” – powiedziało źródło informacji.

Koleje dużych prędkości (AVE) działają w Hiszpanii od 1992 roku. Stanowią ponad jedną piątą całej sieci kolejowej i osiągają prędkość do 300 km na godzinę.

Wcześniej CPK rozpoczęło współpracę w zakresie doradztwa m.in z Wielką Brytanią i Koreą Południową. Prowadzi też warsztaty z kolejami francuskimi SNCF.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tyś. hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 procentach własnością Skarbu Państwa.

Polska podpisuje umowę z Koreą Płd. Liczymy, że pomogą nam w budowie CPK