{"vars":{{"pageTitle":"Cudzoziemcy chętnie zakładają firmy w Polsce. I nie są to tylko Ukraińcy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["badanie-rynku","cudzoziemcy","jdg","najnowsze","praca","praca-dla-cudzoziemcow","przedsiebiorcy","rynek-pracy-w-polsce","ukraincy-w-polsce"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"7 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":701875}} }
300Gospodarka.pl

Cudzoziemcy chętnie zakładają firmy w Polsce. I nie są to tylko Ukraińcy

W 2023 roku w Polsce powstało 12,5 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) założonych przez obywateli spoza Polski, z wyłączeniem Ukrainy. To wzrost o 5 proc. w porównaniu z 2022 rokiem, stanowiący 30 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych firm przez cudzoziemców, wynika z najnowszych danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Jednak to nie wszystko, bo liczba cudzoziemskich osób zgłoszonych do ubezpieczeń emerytalnych i rentowych w Polsce w samym tylko 2023 roku wyniosła 1,1 tys, Z tego co trzeci zgłoszony był przedstawicielem innego kraju niż Ukraina.

Niemal trzy czwarte aktywnych firm prowadzonych przez cudzoziemców w Polsce należą do Ukraińców (72 proc.), podczas gdy niemal co piąta firma (19 proc.) jest zarejestrowana przez obywateli białoruskich. Niemcy stanowią tylko 2 proc. spośród wszystkich cudzoziemskich JDG.

Jakie firmy zakładają cudzoziemcy?

Blisko połowa tych firm (45 proc.) działa w branży informacji i komunikacji, 14 proc. w działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, a 9 proc. w handlu. Jednak struktura branżowa różni się w zależności od kraju pochodzenia.

Biorąc pod uwagę szczegółowe analizy, można zauważyć, że 61 proc. białoruskich firm w Polsce działających w branży informacji i komunikacji zajmuje się głównie oprogramowaniem. Co czwarta niemiecka firma prowadzi działalność profesjonalną i techniczną, a 16 proc. zajmuje się handlem.

Rosjanie często wybierają branżę informacji i komunikacji, podczas gdy Rumuni często zajmują się budownictwem i transportem. Natomiast Amerykanie w dużej mierze koncentrują się na edukacji i informacji, podczas gdy dla Bułgarów handel jest głównym polem działania, a u Wietnamczyków dominuje gastronomia i handel.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Te różnice w strukturze branżowej cudzoziemskich JDG mogą przyczynić się do uzupełnienia potrzeb polskiej gospodarki. Cudzoziemscy przedsiębiorcy często prowadzą działalność w sektorach, które mają duże zapotrzebowanie na specjalistów, takich jak informacja i komunikacja oraz działalność profesjonalna, naukowa i techniczna.

Jak ocenia Polski Instytut Ekonomiczny, ich obecność przyczynia się do dywersyfikacji gospodarki i wzrostu konkurencyjności poprzez płacenie podatków, tworzenie miejsc pracy, inwestycje i stymulowanie konsumpcji.

Polecamy także: