{"vars":{{"pageTitle":"Dacia ma wielkie plany na rozwój: chce nowego "rodzeństwa" dla najbardziej popularnego SUVa w Europie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["europa","produkcja-samochodow","przemysl-motoryzacyjny","przemysl-samochodowy","rumunia","samochod","samochody","samochody-elektryczne"],"pagePostAuthor":"Jacek Rosa","pagePostDate":"8 lipca 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":13293}} }
300Gospodarka.pl

Dacia ma wielkie plany na rozwój: chce nowego „rodzeństwa” dla najbardziej popularnego SUVa w Europie

Rumuńska Dacia niespodziewanie staje się fenomenem na skalę światową – już w tej chwili produkuje najlepiej sprzedającego się SUVa w Europie, a planuje dalszą ekspansję.

Flagowy produkt marki należącej do francuskiego Renault Group – czyli SUV Dacia Duster – jest dziś sprzedawany w 44 krajach świata.

Także w Polsce. w I kwartale 2019 roku Dacia Duster była piątym najczęściej rejestrowanym samochodem (3691 pojazdów). To oznacza, że wyprzedziła nawet tak popularne modele jak Fabia i Octavia produkowane przez Škodę.

Biorąc pod uwagę wszystkie modele aut, w I kwartale tego roku rumuńska marka wyprodukowała 97231 pojazdów, czyli aż o 13,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie w roku 2018, a jej udział w unijnym rynku produkcji samochodów to aż 3,7 proc.

Pod względem liczby sprzedanych pojazdów plasuje się ona na 12. miejscu w Unii, m.in. przed Kią i Hyundaiem.

Sukces Dustera to połączenie kilku czynników. W segmencie SUV trudno znaleźć samochód, za który (nawet w podstawowej wersji) w salonie wystarczy zapłacić 39 900 zł – to cena typowa raczej dla aut miejskich.

Wiele istotnych podzespołów do Dustera jest dostarczanych przez Renault oraz współpracującego z francuskim producentem Nissana (płyta podłogowa, silniki czy system napędu na cztery koła w nowym Dusterze).

Klienci dostają więc rumuński produkt złożony w dużej mierze z francuskich i japońskich elementów. To m. in. dzięki temu – oraz wbrew wciąż nieugruntowanej pozycji Dacii na rynku – Duster stosunkowo szybko zyskał zaufanie klientów.

Jak przyszłość czeka Dacię?

Teraz Dacia wykonuje następny krok – właśnie ogłosiła plan inwestycyjny wart 100 mln euro (z których 25 proc. pochodzi od rumuńskiego rządu), którego celem jest zwiększenie lokalnej produkcji samochodów o 50 tys. sztuk rocznie aż do osiągnięcia celu w wysokości 400 tys. pojazdów.

Plan, który ma być wdrażany stopniowo od września 2020 roku, zakłada rozszerzenie oferty marki w oparciu o flagowego Dustera.

Firma chce na razie zachować to w tajemnicy, ale przecieki wskazują, że już pod koniec tego roku na rynek ma wejść pickup oparty na słynnym SUVie.

Auto ma mieć dość „roboczy” charakter i będzie skonstruowane we współpracy z zajmującą się produkcją nadwozi firmą Romturingia, która już wcześniej stworzyła podobny samochód i wypuściła na rynek w limitowanej wersji 500 sztuk.

Niewykluczone, że nowy model Dustera pojawi się też w wersji elektrycznej.

Możliwe jest także, że planowany do wejścia na rynek rosyjski crossover Renault Arkana będzie sprzedawany w Unii Europejskiej pod marką Dacii.

Ekspansja rumuńskiej marki może sięgnąć nawet kontynentu azjatyckiego. Jako Dacie mogą także zjechać z taśm produkcyjnych dwa inne modele Renault – elektryczny crossover K-ZE planowany na rynek chiński i mały SUV Triber szykowany do sprzedaży w Indiach.

Żaden z tych pojazdów z przyczyn regulacyjnych nie mógłby się pojawić na rynkach zachodnich.

>>> Czytaj też: Koncern samochodowy PSA będzie produkował w Gliwicach 100 tys. samochodów dostawczych rocznie