Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) dołączył do grona banków, które sfinansują budowę trzeciego głębokowodnego terminalu kontenerowego w gdańskim porcie.
Pożyczka EBOR w wysokości 100 mln euro jest częścią pakietu finansowania w wysokości 863,5 mln euro. Pakiet został opracowany przez grupę lokalnych i międzynarodowych pożyczkodawców dla polskiej firmy DCT Gdańsk i jej spółki Baltic Hub.
Powstanie Terminal 3
Kredyt zostanie wykorzystany do sfinansowania budowy nowego Terminalu 3 w Porcie Gdańsk oraz modernizacji Terminali 1 i 2 oraz innych obiektów. Terminal 3 to dodatkowe 717 m głębokowodnego nabrzeża i 36 hektarów powierzchni stoczni. Obiekt zostanie wyposażony w pierwszej fazie w 7 energooszczędnych żurawi nabrzeżnych i 20 półautomatycznych suwnic montowanych na szynach.
Gdańsk jest jedynym portem głębokowodnym w Polsce i na Morzu Bałtyckim, który może przyjmować ultra-duże kontenerowce (ULCV), które obsługują przesyłki między Europą a Azją. Nowy terminal ułatwi handel towarami, maszynami i elektroniką między dwoma kontynentami.
Co więcej, to najbardziej wysunięty na wschód, całoroczny port dalekomorski w Europie. Port obsługuje również przesyłki morskie bliskiego zasięgu z obiektów w całym regionie bałtyckim, od Finlandii po Łotwę oraz przesyłki kolejowe z krajów nie tylko nadbałtyckich, ale i dalej na południe: z Czech na Ukrainę. Obecnie obserwuje się duży popyt, a dwa istniejące terminale działają niemal z pełną przepustowością.
– DCT Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów w Europie. Po zakończeniu tego projektu stanie się jednym z 10 największych portów w Europie pod względem ilości przewożonych towarów. Globalne wydarzenia ostatnich kilku lat pokazały kluczową rolę, jaką logistyka odgrywa w bezpieczeństwie gospodarczym i jesteśmy dumni, że przyczyniliśmy się do płynniejszego handlu w tej dużej części Europy – mówi Nandita Parshad, dyrektor zarządzająca EBOR ds. zrównoważonej infrastruktury.
Pierwsze statki za 2 lata
Oczekuje się, że pierwsze statki trafią do Terminalu 3 do końca 2024 roku. Inwestycja zakończy się w 2025 r. Pierwszy etap rozbudowy ma na celu zwiększenie pojemności portu o 1,5 mln TEU, w porównaniu z obecnymi 2,9 mln TEU, zwiększając tym samym całkowita zdolność przeładunkową o prawie połowę do 2025 r.
W budowie i modernizacji zostaną zastosowane najnowsze technologie energooszczędne. To już trzecie zaangażowanie EBOR w DCT Gdańsk. W 2014 r. Bank pożyczył mu 31 mln euro na budowę Terminalu 2, a w 2019 r. wsparł ekspansję firmy poprzez przejęcie przez nowych udziałowców pożyczką 46,25 mln euro.
Odkąd rozpoczął działalność w Polsce ponad 30 lat temu, EBOR zainwestował w tym kraju blisko 12 mld euro.
(Oprac. Emilia Derewienko)
Więcej o dużych inwestycjach piszemy tutaj:
- Trzy pasy startowe, 100 mln pasażerów. Tak ma wyglądać CPK za 40 lat
- Kto zostanie wysiedlony, a kto straci ziemię. Oto co wiemy o wywłaszczeniach pod budowę CPK [EXPLAINER]
- Przekop Mierzei Wiślanej – kanał już otwarty. Po co nam ta inwestycja? [EXPLAINER]
- Kanał na Mierzei Wiślanej uruchomiony. „Otwarcie tej inwestycji to wielkie zwycięstwo”