{"vars":{{"pageTitle":"Eksperci: Za kilka lat zacznie brakować litu. To zmieni rynek samochodów elektrycznych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["auta-elektryczne","chiny","elektromobilnosc","lit","main","metale","metale-ziem-rzadkich","najnowsze","nowe-technologie","podaz","popyt"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"29 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":604367}} }
300Gospodarka.pl

Eksperci: Za kilka lat zacznie brakować litu. To zmieni rynek samochodów elektrycznych

Wkrótce świat będzie musiał mierzyć się niedoborem litu, jednego z podstawowych surowców wykorzystywanych w produkcji akumulatorów. Popyt przewyższający podaż na ten metal może doprowadzić do wzrostu cen aut elektrycznych.

Już dziś popyt na lit, kluczowy składnik akumulatorów do pojazdów elektrycznych, jest na skraju przewyższenia podaży – zwraca uwagę portal telewizji CNBC.

Analitycy prognozują, że niedobór litu może występować już od 2025 roku. Chociaż dokładny harmonogram różni się w zależności od ekspertów istnieje zgoda co do tego, że na globalnym rynku litu będzie dochodziło do napięć. A wysoki popyt na metal wymaga szczególnej uwagi.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


Niepokojące dane z Chin

Jedną z głównych powodów obaw przed niedoborem litu jest zapotrzebowanie na surowiec w Chinach. Obecnie Chiny są trzecim co do wielkości producentem litu na świecie.

Przewiduje się, że popyt na lit w Chinach dla pojazdów elektrycznych będzie wzrastał o około 20 proc. rok do roku w ciągu następnej dekady. To oznacza, że zapotrzebowanie przewyższy szacowany wzrost podaży w tym kraju o 6 proc. Wszystko wskazuje więc na to, że krajowa produkcja w Chinach nie zaspokoi gwałtownie rosnących potrzeb – wynika z informacji podanych przez CNBC.

Ta rozbieżność między podażą a popytem może potencjalnie utrudnić ambitne plany zdominowania rynku pojazdów elektrycznych Chin .

Boom na pojazdy elektryczne

W 2021 roku świat wyprodukował około 540 000 ton litu. Światowe Forum Ekonomiczne przewiduje, że do 2030 r.  globalny popyt może wzrosnąć do ponad 3 milionów ton. Powód? Przewidywany wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych.

Według S&P Global Commodity Insights, sprzedaż pojazdów elektrycznych ma osiągnąć 13,8 miliona w 2023 roku i może wzrosnąć do ponad 30 milionów do 2030 roku.

Eksperci różnią się w prognozach skali niedoboru litu. Niektórzy przewidują „skromny deficyt” w wysokości około 40 000 do 60 000 ton ekwiwalentu węglanu litu do końca 2025 roku. Inni przewidują znaczący niedobór wynoszący 768 000 ton do końca 2030 roku. Wszyscy zgadzają się jednak z faktem, że niedobór metalu jest nieunikniony.

Według danych Refinitiv, na świecie istnieje tylko 101 kopalni litu. Do tego widoczna jest nierównowaga regionalna, ponieważ zdolności wydobywcze i przetwórcze w Stanach Zjednoczonych i Europie mogą mieć trudności z nadążeniem za popytem na baterie do pojazdów elektrycznych.

Czytaj też: