{"vars":{{"pageTitle":"Polski eksport rowerów elektrycznych wzrasta. Powodem pandemia i ochrona klimatu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news","nowe-technologie"],"pageAttributes":["e-rowery","eksport","handel-miedzynarodowy","produkcja","rowery","shimano"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"4 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":127320}} }
300Gospodarka.pl

Polski eksport rowerów elektrycznych wzrasta. Powodem pandemia i ochrona klimatu

Polska jest czwartym producentem rowerów w Unii Europejskiej. W 2020 ich eksport wzrósł o 20 procent w porównaniu z 2019. Rowery elektryczne stanowią aktualnie niemal jedną trzecią polskiego eksportu rowerów.

W latach 2015-2019 produkowanych było w Polsce średnio 1,12 mln rowerów. W 2020 r. nastąpił jednak spadek produkcji do 750 tysięcy, a pierwsze miesiące 2021 wskazują na podobny wynik –  podają ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego, publicznego think tanku podlegającego Kancelarii Premiera.

Łącznie w styczniu i w lutym wyprodukowano 154 tysięcy rowerów, a w zeszłym roku w tym samym okresie 155 tysięcy. Zmniejszenie produkcji związane jest z utrudnionym dostępem do komponentów sprowadzanych z Chin, szczególnie dotyczy to najczęściej stosowanych w polskich rowerach przerzutek firmy Shimano.


Czytaj więcej na temat polskiego eksportu: Polski eksport w liczbach: 7 wykresów, które pokazują, jak zmienił się handel zagraniczny Polski od lat 90.


Duży wzrost zapotrzebowania na rowery w pandemii

Pandemia wpłynęła na wzrost popytu na rowery na całym świecie. Jest to bezpieczny i pozwalający na zachowanie dystansu środek transportu.

W Polsce co piąty rowerzysta jeździ obecnie więcej niż przed pandemią.

Jednak w związku z raptownym wzrostem zapotrzebowania, a jednocześnie utrudnieniami w produkcji znacząco wydłużyły się okresy oczekiwania na dostawy nowych rowerów w wielu miejscach na świecie.

„Eksport rowerów rośnie szybciej niż polski eksport towarów ogółem, choć obecnie nie odgrywa w nim istotnej roli. W 2020 eksport przekroczył 1 mld złotych, czyli o 20 proc. więcej niż w 2019 lecz stanowił zaledwie 0,1 proc. łącznego polskiego wywozu towarów.”- podaje PIE.

Skąd wziął się nowy trend na rowery elektryczne?

Coraz większą popularność zdobywają aktualnie rowery z silnikiem elektrycznym. „Rowery elektryczne jak dotąd ma ok. 2,2 proc. respondentów w Polsce, a 10,7 proc. z nich deklaruje chęć zakupu. Ich eksport od 2018 wzrósł, aż piętnastokrotnie, a w porównaniu z 2019 dwuipółkrotnie i osiągnął wartość 321 mln złotych, odpowiadając niemal za jedną trzecią wywozu wszystkich rowerów” – wskazują analitycy z PIE.

W UE Polska jest szóstym najważniejszym dostawcą rowerów do innych państw członkowskich i dziewiątym w kategorii rowerów elektrycznych. Najważniejszym odbiorcą polskich rowerów są Niemcy, które odpowiadają za 45 proc. wywozu i Czechy z 13 proc. udziałem.

Bezpieczeństwo w pandemii i ochrona klimatu

Zainteresowanie rowerami i pojazdami elektrycznymi rośnie. Sklep Centrumrowerowe.pl zanotował w 2020 wzrost sprzedaży takich jednośladów o 786 proc. Dzieje się tak nie tylko w konsekwencji pandemii, lecz również działań na rzecz ochrony klimatu.

Część europejskich Krajowych Planów Odbudowy i Zwiększania Odporności zawiera programy dotyczące tematyki rowerowej. Proponowana jest rozbudowa infrastruktury rowerowej.

W Belgii planowana jest budowa nowych velostrad, we Włoszech ma się rozwinąć turystyka rowerowa, a w Portugalii przewidziane są kampanie zachęcające do zakupu rowerów elektrycznych.

To firmy z polskim kapitałem budują polski eksport. Bardzo wzmocniły je fundusze z UE