{"vars":{{"pageTitle":"Firmy podniosą ceny produktów i usług. Najczęściej o podwyżkach mówi jedna branża","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["big-infomonitor","branza-budowlana","firma","koszty-pracy","main","msp","najnowsze","plynnosc-finansowa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"2 października 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":726981}} }
300Gospodarka.pl

Firmy podniosą ceny produktów i usług. Najczęściej o podwyżkach mówi jedna branża

Mikro, mali i średni przedsiębiorcy planują jeszcze w tym roku podnieść ceny. Powołują się głównie na rosnące koszty pracy. Najczęściej o podwyżkach mówią przedstawiciele branży budowlanej, wynika z badania Skaner MŚP przygotowanego na zlecenie BIG InfoMonitor.

Jak podaje BIG InfoMonitor, blisko 55 proc. przedsiębiorców w trzecim kwartale tego roku informowało o podwyżkach, z czego około 15 proc. już podniosło ceny, a kolejne 40 proc. planuje zrobić to do końca roku.

Autorzy badania wskazują, że gdy uwzględnimy zarówno tych, którzy już to zrobili oraz zapowiadających zmiany, to wyższe ceny w tym roku znajdziemy w ofertach ponad 54 proc. mikrofirm, 60 proc. małych firm, jak i 44 proc. średnich.

Co piąty średni przedsiębiorca nie podjął jeszcze decyzji o ewentualnych zmianach cen, wśród najmniejszych firm, wątpliwości ma jedynie co dziesiąta.

Kto podniesie ceny?

Najczęściej wzrost cen przewidują firmy z branży budowlanej – ok. 63 proc., przy czym już wcześniej ponad 16 proc. przedsiębiorców budowlanych podniosło swoje stawki.

Podwyżki planuje też połowa przedstawicieli branży transportowej. Wzrostu cen nie wykluczają także usługi, handel i przemysł. Jednak w tej grupie niemal 32 proc. nie zamierza zwiększać cen, a ponad 22 proc. rozważa nawet ich obniżkę.

Winowajcą są rosnące koszty pracy

Przedsiębiorcy twierdzą, że do podnoszenia cen skłaniają ich głównie rosnące koszty pracy. Dużym obciążeniem są one przede wszystkim dla przemysłu i handlu. Branża transportowa oraz budowlana także borykają się z rosnącymi wynagrodzeniami, ale częściej przyczyn podwyżki cen upatrują w wyższych rachunkach za gaz i prąd oraz inflacji. Ta ostatnia jest też najczęściej wskazywana przez firmy usługowe.

– Przedsiębiorcy odczuwają trzy czynniki negatywnie wpływające na koszty: jedne z najwyższych stóp procentowych w UE, wysokie koszty pracy – planowany poziom płacy minimalnej 2025 r. to 4626 zł oraz jedne z najwyższych cen energii. Obecnie doszedł kolejny czynnik związany z odbudową na terenach objętych powodzią, co spowoduje wzrost popytu na materiały budowalne i robociznę, a tym samym na wzrost kosztów prac budowalnych – komentuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

Inne problemy firm

Firmy podkreślają, że ostatnie lata przynoszą wiele wyzwań. Znacznej części firm największą trudność sprawiają szybko rosnące koszty ogólne oraz ceny materiałów i energii. Co piąty przedsiębiorca zauważył również spadek sprzedaży. Równie wielu biznesom trudności nastręcza znalezienie odpowiednich pracowników. A 10 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw stoi też w obliczu trudności z utrzymaniem płynności finansowej oraz z odzyskaniem należności od kontrahentów.

Jak pokazało badanie, dla co piątego podmiotu zatrudniającego od 10 do 249 osób wyzwaniem jest szukanie nowych rynków zbytu. Takiej odpowiedzi udzieliło jednocześnie zaledwie ok. 13 proc. najmniejszych firm. Jedynie 7 proc. badanych stwierdziło, że nie widzi obecnie żadnych wyzwań.

Oprac. Dorota Mariańska

To też może Cię zainteresować: