{"vars":{{"pageTitle":"Fuzja Orlenu i Lotosu: Saudi Aramco przejmie część rafinerii, MOL przejmie stacje","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["daniel-obajtek","fuzja","fuzje-i-przejecia","lotos","pkn-orlen","przemysl-rafineryjny","ropa-naftowa","saudi-aramco","transformacja"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"12 stycznia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":245597}} }
300Gospodarka.pl

Fuzja Orlenu i Lotosu: Saudi Aramco przejmie część rafinerii, MOL przejmie stacje

Mam zaszczyt przedstawić strategicznego partnera, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii gdańskiej, hurt i część paliwa lotniczego. Jest nim firma Saudi Aramco – ogłosił Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen na dzisiejszej konferencji. Stacje Lotosu przejmie z kolei węgierski MOL.

– Jesteśmy na etapie przejęcia grupy Lotos. To krytyczny element transformacji Orlenu. Zaczęliśmy to 4 lata temu, gdy inne tempo miała transformacja energetyczna, a także przed pandemią, która zmieniła podejście do biznesu. Jednak to wszystko, co się wydarzyło uzasadnia sens tego przejęcia – powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Jak dodał, jest to początek strategicznej współpracy z gigantem na rynku petrochemii. W ramach tego Orlen rozpoczyna współpracę w zakresie badań i rozwoju z Samco, częścią Saudi Aramco.

Drugim naszym partnerem w zakresie stacji jest firma MOL. Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej, mamy zbyć około 400 stacji. To 400 stacji zbywamy na rzecz MOL, ale MOL zbywa na rzecz koncernu 200 stacji. 150 stacji na Węgrzech i ponad 40 stacji na Słowacji. To 400 stacji w zestawieniu z 200 stacjami, które przejmujemy, ma podobny poziom EBIDTA. Ale to nie wszystko. Za pozostałe środki za sprzedaż stacji negocjujemy i jesteśmy blisko końca negocjacji, na pozyskanie kolejnych 100 stacji w regionie – powiedział Obajtek.

Jak dodał prezes Orlenu, pozostałych 100 stacji Lotosu przejdzie rebranding na stacje Orlenu.

„Partnerem w zakresie asfaltów i logistyki jest polska firma Unimot” – dodał prezes PKN Orlen.

Unimot Investments, spółka z Grupy Unimot, nabędzie 100 proc. akcji spółki Lotos Terminale. Przedmiotem transakcji jest przede wszystkim przejęcie 9 terminali paliw o łącznej pojemności 350 tys. m3 oraz zakładów produkcji asfaltów w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach. Dzięki tej umowie Grupa Unimot stanie się trzecim graczem na rynku magazynowania paliw oraz drugim graczem na rynku sprzedaży asfaltów.

Przejęcie Lotosu przez Orlen

Wykupienie aktywów Lotosu to warunek konieczny fuzji PKN Orlen i Lotosu postawiony przez Komisję Europejską. Wyraziła ona zgodę na połączenie obu firm, ale nakazała zbycie aktywów, by zmniejszyć ryzyko stworzenia monopolu na lokalnym rynku.

Warunkiem przejęcia Lotosu przez Orlen – czyli jednej kontrolowanej przez Skarb Państwa spółki przez drugą – jest zbycie ponad 80 proc. stacji benzynowych Lotosu (czyli 389 stacji paliw) oraz 30 proc. udziałów w rafinerii w Gdańsku. Decyzję o tym, jak Orlen zamierza zrealizować warunki Komisji, ma on przedstawić Komisji do 14 stycznia (piątek).

Z nieoficjalnych doniesień medialnych wynikało, że wykupem aktywów zainteresowane były saudyjski Aramco, węgierski MOL, a także polska firma Unimot oraz Circle-K.

Fuzja PKN Orlen i gdańskiego Lotosu trwa już ponad 4 lata (rozpoczęła się w 2018 roku). Do jej sfinalizowania ma dojść do połowy 2022 roku. Równolegle trwają przygotowania do przejęcia przez PKN Orlen Grupy PGNiG, największego dostawcy gazu ziemnego w Polsce.

Orlen, Saudi Aramco, MOL – co to za firmy?

Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie. Prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 86,2 mld zł w 2020 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 roku, a pakiet kontrolny akcji posiada Skarb Państwa.

Grupa Lotos zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów naftowych. Jej skonsolidowane przychody wyniosły 20,9 mld zł w 2020 roku. Spółka także jest notowana na GPW, a pakiet kontrolny ma Skarb Państwa.

Saudi Aramco to jedna z największych firm na świecie pod względem przychodów i największy światowy producent ropy. Była pierwszą na świecie giełdową spółką wycenioną na 2 biliony dolarów w 2019 roku. Większościowy pakiet akcji i pełną kontrolę nad firmą ma Arabia Saudyjska (która jest monarchią absolutną).

MOL to największa spółka na Węgrzech pod względem wartości przychodów ze sprzedaży oraz czołowa firma w sektorze naftowo-gazowniczym w Środkowej Europie. Koncern zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej i gazu, rafinacją ropy naftowej oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów rafineryjnych. Jest aktywny w ponad 30 krajach. MOL jest notowany na giełdzie w Budapeszcie oraz w Warszawie.

Unimot jest niezależnym importerem paliw ciekłych i gazowych, który w swojej ofercie posiada: olej napędowy, gaz płynny, gaz ziemny, biopaliwa oraz energię elektryczną.

Fit for 55. Unijny projekt może kosztować Polskę 189 mld euro. Ale będą też zyski