{"vars":{{"pageTitle":"W Polsce mamy jeden tunel drogowy na trasach szybkiego ruchu. Ale w budowie jest ich siedem","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budownictwo","drogi","drogi-ekspresowe","gddkia","generalna-dyrekcja-drog-krajowych-i-autostrad","infrastruktura","infrastruktura-transportowa","inwestycje","main","polska","transport","transport-drogowy"],"pagePostAuthor":"Jacek Rosa","pagePostDate":"27 stycznia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":85329}} }
300Gospodarka.pl

W Polsce mamy jeden tunel drogowy na trasach szybkiego ruchu. Ale w budowie jest ich siedem

Do tej pory Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad administruje tylko jednym tunelem. W najbliższym czasie to się jednak zmieni – w budowie są obecnie kolejne tunele, w tym w Warszawie, Krakowie i na Zakopiance. Które z nich będą otwarte najszybciej?

Jedyny obecnie zarządzany przez GDDKiA tunel ma długość niemal 700 metrów i zlokalizowany jest w Lalikach w województwie śląskim, zaledwie kilka kilometrów od granicy ze Słowacją w Zwardoniu (w ciągu trasy S1).

W ciągu zaledwie kilku miesięcy pod zarząd GGDKiA trafi jednak kolejny tunel, a obecnie w budowie jest ich w sumie siedem. Gdzie konkretnie są budowane?

1. Tunel na S2 w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy (długość: 2335 m)

Tunel o długości ponad 2,3 km, poprowadzony m.in. pod pierwszą linią metra (M1), będzie najdłuższym tunelem w terenie miejskim w Polsce. Powstaje pod Ursynowem, między węzłami Puławska i Warszawa Wilanów.

Każda z dwóch jezdni w tunelu, o nawierzchni betonowej, będzie mieć szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra.

Po obu stronach jezdni zlokalizowane będą drogi ewakuacyjne o szerokości 1 metra od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić na skarpie za ul. Nowoursynowską w Warszawie.

Przewidywany termin oddania odcinka do ruchu to koniec marca 2021 roku.

3. Tunel na S7 w ciągu Zakopianki (długość: 2058 m)

W ramach inwestycji S7 Naprawa – Skomielna Biała powstają dwa tunele drążone metodą ADECO-RS (Analysis of Controlled Deformations in Rocks and Soils), czyli metodą kontroli przemieszczeń i odkształceń w skałach i gruncie.

Tunele mają długość 2058 m, każdy o jednym kierunku jazdy, dwóch pasach ruchu, jednym pasie awaryjnym i jednym pasie ewakuacyjnym. Szerokość tunelu w wyłomie ma 17,31-18,31 m. Między tunelami jest filar o szerokości 14 m. Tunele połączone będą przewiązkami co 172,5 m.

Przewidywany termin oddania do użytku odcinka do wrzesień 2021 roku.

3. Tunele na S3 (TS26 i TS32 o dł. 2300m i 320m) 

Na odcinku drogi S3 prowadzącej do granicy z Czechami w Lubawce, między Bolkowem a Kamienną Górą (woj. dolnośląskie) powstaną dwa tunele.

Pierwszy z nich, o długości 2300 metrów, jest aktualnie najdłuższym tunelem pozamiejskim. Zlokalizowany jest pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice i przecina Góry Wałbrzyskie.

Będzie to dwunawowy tunel o rozdzielonym ruchu w przeciwnych kierunkach. Jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu (2 x 3,5 m i pasie awaryjnym (2,5 m). Ponadto wybudowany będzie również chodnik dla obsługi i ewakuacji po obu stronach jezdni. Kierowcy w tym tunelu będą poruszać się po betonowej nawierzchni.

Z kolei drugi, krótszy tunel wykonany będzie metodą odkrywkową i znajdować będzie się w okolicach miejscowości Gostków na Dolnym Śląsku.

Charakterystyka tego obiektu będzie bardzo zbliżona do powyżej opisanego tunelu na tej samej trasie.

Szacowany termin oddania do użytku tego odcinka trasy to III kwartał 2023 roku.

4. Tunel pod Świną (długość: 1485 m)

Tunel pod Świną budowany jest w ciągu drogi krajowej nr 93 i ma połączyć ze sobą wyspy Wolin i Uznam. Pozwoli on także na skomunikowanie lewobrzeża miasta z budowaną trasą S3.

Droga główna w tunelu wierconym i odcinkach wlotowych będzie drogą klasy GP (główną ruchu przyspieszonego) – jednojezdniową, dwukierunkową (2 x 3,5 m) z dwoma pasami ruchu, po jednym w każdym kierunku.

Planowany termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2022 roku.

5. Tunele na S52 w ciągu Północnej Obwodnicy Krakowa (TS-04 i TS-14 o dł. 653 m i 496 m) 

Tunele TS-04 w ciągu Południowej Obwodnicy Krakowa będzie wykonany metodą rozkopową (ściany szczelinowe). W tunelach będzie można korzystać z trzech pasów ruchu po 3,5 m oraz pasa awaryjnego o długości 2,5 m. Drogowcy planują wykorzystanie w obu tunelach nawierzchni betonowej.

Koszt wykonania tunelu TS-04 bez wyposażenia to kwota 135 mln zł.

Budowa tego fragmentu trasy zostanie ukończona najwcześniej w III kw. 2023 roku.

6. Tunel na S19 (długość: ok. 2250 m)

Tunel będzie zrealizowany w ramach budowy drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Przebiegać będzie na granicy powiatów rzeszowskiego oraz strzyżowskiego, pod wzniesieniem Pogórza Strzyżowskiego.

Obiekt sklasyfikowano jako dwunawowy tunel drogowy o zmiennym nachyleniu oraz obudowie żelbetowej, wykonywany z dużym prawdopodobieństwem metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine).

W każdej nawie o szerokości użytkowej 12,4 m będą dwa pasy ruchu po 3,5 m i pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz drogi ewakuacyjne o szerokości 1,2 m po obu stronach jezdni.

Przewidywany termin ukończenia całego odcinka to końcówka 2026 roku.

7. Tunele na S1 (TD1 o dł. maks. 834 m i TD2 o dł. maks. 984 m)

Tunele zostaną wybudowane w ciągu drogi S1, prowadzącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu, w okolicy miejscowości Węgierska Górka w województwie śląskim.

Zarówno w tunelu TD1, jak i TD2 jezdnie będą miały nawierzchnie betonowe. Parametry jezdni to dwa pasy po 3,5 m każdy. Łączna szerokość użytkowa dla każdego z tuneli to 10,8 m.

Termin ukończenia odcinka szacowany jest na drugą połowę 2023 roku.

GDDKiA planuje w przyszłym roku oddać do ruchu 385 km tras. Którymi drogami pojedziemy w 2021?