IKEA w Polsce osiągnęła sprzedaż blisko 5 mld zł w roku finansowym 2021 (wrzesień 2020 – sierpień 2021), co oznacza wzrost o 9 proc. rok do roku.
W minionym roku finansowym blisko 22,5 mln osób odwiedziło 12 sklepów IKEA w 10 polskich miastach, w tym najnowszą lokalizację firmy w Szczecinie. Ponadto, na stronie IKEA.pl odnotowano ponad 163 mln wizyt.
Zmiany wprowadzone w sklepach, tak aby mogły one również spełniać funkcję punktów realizacji zamówień oferujących usługi zdalnego planowania, przebudowa strony IKEA.pl i dalsze wdrożenia aplikacji mobilnych IKEA skutkowały wzrostem udziału sprzedaży online w całkowitej sprzedaży do poziomu 29 proc. w roku finansowym 2021 w porównaniu do 20 proc. w roku poprzednim.
Transformacja IKEA
Liczba klubowiczów IKEA Family w omawianym okresie zbliżyła się do 5 mln, co oznacza wzrost o blisko 700 tys. osób w porównaniu do 2020 roku. Dla wygodnego odbioru przez klientów zamówień online postawiono na rozwój sieci Punktów Odbioru Zamówień IKEA w całym kraju (74), skrytek IKEA w sklepach w Łodzi i na Targówku oraz paczkomatów (14 tys.). Centrum Obsługi Klienta IKEA poprzez Domolinię obsłużyło 2 mln klientów – podaje IKEA.
„Całkowita liczba zamówień w IKEA Retail w Polsce wyniosła 20,6 mln, a najpopularniejszym produktem okazał się talerz OFTAST sprzedany w liczbie 4,2 mln sztuk. Ponieważ klienci szukali nowej przestrzeni, w której mogliby kontaktować się ze światem zewnętrznym i swoimi bliskimi, sprzedaż mebli ogrodowych, wykorzystywanych m.in. do wyposażenia balkonów i tarasów oraz rozwiązań do przechowywania wzrosła o ponad 10 proc. Kiedy praca w domu stała się nową normą, zwiększył się popyt na meble i akcesoria, w tym krzesła i biurka, niezbędne do aranżacji domowego biura (wzrost sprzedaży o 16 proc.).”
Rozwój w niepewnych czasach
Jak podała spółka, rok finansowy 2021 był czasem niepewności w związku z pandemią Covid-19 i lockdownami, ale IKEA postawiła m.in. na transformację cyfrową.
„Zainwestowaliśmy zarówno w stacjonarną, jak i cyfrową sprzedaż, rozwijaliśmy usługi zdalnego planowania i sprzedaży” – powiedziała prezeska i dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju Karin Sköld.
„9-proc. wzrost sprzedaży to imponujący wynik. Zawdzięczamy go przedsiębiorczemu podejściu i współpracownikom z całego szeregu firm z łańcucha wartości IKEA w Polsce. Osiągnęliśmy go pomimo trudnego okresu pandemii, zakłóceń w międzynarodowym systemie frachtu morskiego, przy ograniczonej dostępności niektórych surowców i braku kierowców w całej Europie” – dodała Sköld.
Rok finansowy 2021 upłynął pod znakiem wdrażania nowości i udogodnień dla klientów z segmentu B2B (ponad 560 tys. firm z 17 proc. udziałem w sprzedaży), w tym nowego produktu finansowego – leasing IKEA.
Rozwijano także usługi projektowe dla przestrzeni biurowych, w których projektanci mogli zaproponować rozwiązania dla dowolnego typu działalności, jaką prowadzą klienci. Udostępniono również nowe narzędzie do planowania, które w prosty sposób pozwala samodzielnie zaaranżować przestrzeń w biurze lub miejsce pracy w domu, podała także IKEA.
Grupa Ingka w Polsce posiada obecnie dwanaście sklepów IKEA i ponad 60 Punktów Odbioru Zamówień IKEA (łącznie z Punktami Mobilnymi oraz sklepami), które zarządzane są przez IKEA Retail.
Jest również właścicielem kilku centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce.
GUS: Wynagrodzenie w firmach wzrosło o 8,7 proc. rok do roku