{"vars":{{"pageTitle":"Inflacja będzie spadać? Coraz więcej przedsiębiorców mocno w to wierzy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["inflacja","inflacja-cpi","makroekonomia","najnowsze","narodowy-bank-polski","wzrost-cen","wzrost-kosztow-produkcji"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"2 maja 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":558589}} }
300Gospodarka.pl

Inflacja będzie spadać? Coraz więcej przedsiębiorców mocno w to wierzy

Oczekiwania przedsiębiorstw dotyczące kształtowania się inflacji cen konsumenta CPI na najbliższy rok odnotowały w marcu br. „silny spadek”, poinformował o tym Narodowy Bank Polski (NBP). Wyniki ankiet sygnalizują wyraźny spadek dynamiki cen produkcji w II kwartale br.

W marcu 2023 r. nastąpił też silny spadek oczekiwań przedsiębiorstw dotyczących kształtowania się inflacji cen konsumenta w horyzoncie najbliższych 12 miesięcy. Istotnie obniżył się udział przedsiębiorstw prognozujących wzrost inflacji CPI (do 14,9 proc. z 31,7 proc. w poprzednim badaniu). Jednocześnie wzrósł udział podmiotów oczekujących jej spadku (do 51,5 z 36,4 proc.). W efekcie wyraźnie obniżyła się statystyka bilansowa (do 14,5 pkt. wobec 34,9 pkt. w poprzednim badaniu) – do najniższego poziomu od 2016 r. Spadek oczekiwań inflacji CPI nastąpił jednak przy wysokim poziomie referencyjnym (17,2 proc. r/r) – czytamy w raporcie „Szybki Monitoring NBP – analiza sytuacji sektora przedsiębiorstw”.

Wysokie koszty to nadal największa bariera

Ceny zaopatrzenia pozostają najważniejszym czynnikiem wpływającym na oczekiwania inflacji cen producenta. Jednocześnie wzrost cen zaopatrzenia pozostał najważniejszą barierą prowadzenia działalności firm – podkreślił bank centralny.

Bariera ta była znacznie bardziej dotkliwa dla ankietowanych podmiotów niż wzrost wynagrodzeń (sygnalizowany przez 8,6 proc. firm). Pomimo słabnącej dynamiki cen materiałów i surowców przedsiębiorstwa sygnalizują nasilanie się trudności z przenoszeniem wzrostu kosztów produkcji na ceny oferowanych produktów i usług. Ponad połowa ankietowanych przedsiębiorstw (51 proc.) oczekuje dużych trudności w tym obszarze (wobec 44 proc. w IV kw. ub. r.) – napisano dalej.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Przedsiębiorstwa spodziewają się dalszego spowolnienia wzrostu cen w horyzoncie 12-miesięcznym. Wskaźnik prognoz tych cen obniżył się trzeci kwartał z rzędu (do 50,8 pkt. s.a. z 64,1 pkt. s.a. w poprzednim kwartale 2022 r.).

Spadek ten w największym stopniu wynika z niższych (niż w poprzednim kwartale) oczekiwań inflacji cen producenta w przemyśle – podał bank centralny.

Ostatnie badanie SM odbyło się w marcu 2023 r. W badaniu wzięło udział 2 556 podmiotów wybranych z terenu całego kraju. Były to przedsiębiorstwa z sektora niefinansowego reprezentujące wszystkie sekcje PKD poza rolnictwem, leśnictwem i rybołówstwem, oba sektory własności, przedsiębiorstwa z sektora MŚP oraz duże jednostki.

Czytaj także: