Ponad 5,7 mln posiłków w Polsce udało się uratować w 2022 r. Skala niemarnowanie jedzenie zwiększyła się o 75 proc. w ciągu roku.
To dane operatora aplikacji To Good To Go, która służy do wspierania sprzedaży nadwyżek żywności w sklepach i restauracjach.
To Good To Go pojawiło się w Polsce w 2019 roku. Od tego czasu udało się uratować 5,7 mln paczek niespodzianek. W ub. r. liczba partnerów sprzedających nadwyżki jedzenia wzrosła o 42 proc. Liczba użytkowników również się powiększyła – o 62 proc. rok do roku. Ogółem w 2022 r. dzięki aplikacji uratowano o 75 proc. więcej jedzenia, niż rok wcześniej.
Na popularność aplikacji w naszym kraju wpłynęła zarówno zwiększająca się świadomość Polaków na temat negatywnych skutków marnowania żywności, jak i podnoszenie cen spowodowane inflacją. W ubiegłym roku średnia podwyżka cen za produkty spożywcze wyniosła ponad 22 proc. To Good To Go zapewnia oszczędności, poszukiwane w ostatnim czasie przez wiele gospodarstw domowych.
Zyski dla wszystkich
Użytkownicy aplikacji mają dostęp do znacznie tańszej żywności z wielu lokali. Wśród nich są restauracje, kawiarnie czy cukiernie, ale również piekarnie i sklepy wielkopowierzchniowe. Klient może przykładowo oszczędzić rocznie 1040 zł, kupując co tydzień paczkę z warzywami za 9,99 zł zamiast 29,99 zł. Także biznesy, w obliczu rosnących kosztów energii, przechowywania czy transportu starają się zminimalizować straty.
Obecnie w naszym kraju nadwyżki żywności z pomocą aplikacji udostępnia ponad 4700 punktów gastronomicznych.
– Kwestia dynamicznie rosnących cen żywności w Polsce zwiększyła widoczność problemu marnowania żywności. W czasie wysokiej inflacji zauważyliśmy również wzrost zainteresowania Too Good To Go, które jest sprytnym rozwiązaniem na zagospodarowanie nadwyżek w biznesach gastronomicznych i spożywczych – mówi Anna Kurnatowska, Country Director Too Good To Go w Polsce.
– Niezależnie od motywacji, korzystanie z aplikacji zmniejsza negatywny wpływ marnowania żywności na środowisko, a to sytuacja, na której korzystamy wszyscy – dodaje.
Too Good To Go zrzesza użytkowników we wspólnej walce z marnowaniem żywności, łącząc klientów z miejscami, w których zostało nadwyżkowe jedzenie. Aplikacja wystartowała w Danii w 2016 roku i od tamtej pory zyskała ponad 49,6 milionów użytkowników w 17 krajach. Wśród partnerów Too Good To Go w Polsce są m.in.: Carrefour, Lindt, Starbucks, Costa, Bakalland, Gastromall, Pizza Hut, A. Blikle, North Fish, Massolit, Natura Cold Press, MOD Donuts i wiele innych.