Mniej niż 1/3 firm przekazuje informację zwrotną, w tym statusy aplikacji, wszystkim kandydatom po zakończeniu rekrutacji. Jak tłumaczą rekruterzy, nie udzielają feedbacku głównie dlatego, że spływa do nich duża liczba niedopasowanych CV.
To, ile firm przekazuje informację zwrotną po zakończonej rekrutacji, sprawdził serwis internetowy Pracuj.pl. Wyniki badania są niepokojące.
Feedback jest rzadkością
Prawie połowa, bo 48 proc., firm przekazuje feedback wszystkim kandydatom, którzy uczestniczyli w rozmowach rekrutacyjnych. Tylko 31 proc. przedsiębiorstw udziela informacji zwrotnej każdemu kandydatowi, który aplikował (także po odrzuceniu CV na etapie selekcji lub po zakończonej rekrutacji). Z kolei 14 proc. firm kontaktuje się wyłącznie z tymi kandydatami, którym składają ofertę. A 7 proc. przedsiębiorstw nie przekazuje feedbacku żadnej grupie kandydatów.
Z jednej strony 96 proc. pracodawców wie, że kandydat woli dostać odpowiedź o odrzuceniu CV niż pozostać bez żadnej informacji zwrotnej. Z drugiej strony natomiast 79 proc. badanych rekruterów deklaruje, że w ich firmach nie istnieje formalna polityka dotycząca udzielania feedbacku kandydatom.
– Podkreślić należy, że pod pojęciem feedbacku w badaniu kryła się nie tylko kompleksowa informacja zwrotna dla kandydata, lecz także chociażby krótki komunikat mówiący o statusie aplikacji – wskazuje Pracuj.pl.
Polecamy również: Elastyczna praca zwiększa zarobki matek. Pozwala im też zachować stare posady
Badanie pokazało, że kultura feedbacku jest najlepiej rozwinięta w dużych firmach. Takich, które zatrudniają ponad 250 osób. Znacznie częściej udzielają one informacji zwrotnej wszystkim kandydatom. Deklaratywnie robi to aż 44 proc. z nich, w porównaniu do jedynie 24 proc. w pozostałych segmentach przedsiębiorstw.
– Może to być związane z większymi zasobami, które pozwalają na bardziej rozbudowane procesy rekrutacyjne i lepszą obsługę kandydatów. Duże przedsiębiorstwa posiadają rozbudowane zespoły HR, które mogą skupić się na dostarczaniu szczegółowych informacji zwrotnych. Często są także bardziej świadome wpływu swojego wizerunku na sukcesy rekrutacyjne i inwestują w budowanie pozytywnych relacji z kandydatami, co jest kluczowe dla przyciągania najlepszych talentów na rynku. Warto jednak podkreślić, że rozmiar organizacji nie powinien być przeszkodą w udzielaniu feedbacku – komentuje Agata Roszkiewicz, ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl.
W jaki sposób firmy zwykle udzielają informacji zwrotnej? Jak wynika z badania, najczęstszym sposobem udzielania feedbacku jest e-mail (68 proc. wskazań), zaraz za nim telefon (66 proc.), a na trzecim miejscu znalazł się system do zarządzania rekrutacją (38 proc.). Spotkania online z kandydatami poświęcone przekazywaniu feedbacku pozostają niszowym rozwiązaniem, po które sięga jedynie 8 proc. badanych firm.
Dlaczego firmy nie przekazują feedbacku?
Dlaczego mimo świadomości, że informacja zwrotna jest istotna, firmy zaniedbują ten obszar? Najczęstszym powodem, dla którego tak się dzieje, jest nadmiar niedopasowanych CV, które nie przechodzą do dalszych etapów rekrutacji. Takie uzasadnienie podało 55 proc. respondentów.
Jak tłumaczy Pracuj.pl, duża liczba zgłoszeń w połączeniu z innymi wyzwaniami w procesie rekrutacyjnym sprawia, że rekruterzy często po prostu nie nadążają z odpowiadaniem kandydatom – a w obliczu braku polityki firmowej w tym zakresie, koncentrują się na zadaniach, które w ich opinii są pilniejsze.
Według ekspertów znaczenie tego problemu wzrasta wraz z rozmiarem firmy, co prawdopodobnie wiąże się z liczbą jednocześnie prowadzonych procesów rekrutacyjnych. A to oznacza, że nawet mimo wdrożonej polityki udzielania feedbacku, ilość uwagi, jaką rekruterzy w dużych organizacjach mogą poświęcić kandydatom, często okazuje się niewystarczająca.
Drugim najczęściej wymienianym powodem nieudzielania informacji zwrotnej jest zbytnia czasochłonność tej czynności (46 proc. wskazań). Na trzecim miejscu, ze wskazaniami na poziomie 38 proc., znalazł się zbyt mały zespół zajmujący się rekrutacją w firmie.
Co może zyskać firma, która przekazuje feedback? Udzielanie informacji zwrotnej poprawia wizerunek przedsiębiorstwa oraz zachęca kandydatów do ponownego aplikowania. Poza tym, jak tłumaczy Pracuj.pl, informacja zwrotna stanowi cenne narzędzie do pozyskiwania danych do wewnętrznych analiz i usprawniania procesów rekrutacyjnych.
Oprac. Dorota Mariańska
To też może Cię zainteresować:
- Tak Zachód podnosi wiek emerytalny. W Polsce dłuższa praca to polityczny temat tabu
- Praca dla cudzoziemców? Tak, ale poniżej kwalifikacji. Polski rynek nie jest wyjątkiem
- Albo praca, albo koniec z zasiłkami. Niemcy dyskutują o prawie do dochodu obywatelskiego
- W tej branży praca na kontrakcie B2B to norma. Wkrótce jednak może się to zmienić