{"vars":{{"pageTitle":"KE zatwierdziła polski plan inwestycji w infrastrukturę wodorową","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["energetyka","inwestycje","komisja-europejska","polska","transport","unia-europejska","wodor"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"29 października 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":210145}} }
300Gospodarka.pl

KE zatwierdziła polski plan inwestycji w infrastrukturę wodorową

Komisja Europejska zatwierdziła polski program pomocy państwa na rozwój infrastruktury wodorowej. Pakiet o wartości 173 mln euro ma być przeznaczony na stacje ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych oraz niskoemisyjnych.

Budżet programu ma wynieść ok. 173 mln euro (czyli ok. 800 mln złotych).  Ma obejmować okres od 2021 do 2025 roku.

Celem programu jest stworzenie kompleksowej sieci infrastruktury ładowania wzdłuż dróg lokalnych i transeuropejskich (TEN-T).

Polski program zbieżny z celami UE

Komisja Europejska (KE) uznała, że polskie plany inwestycji w infrastrukturę ładowania elektrycznego i tankowania wodoru są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwowej.

W ocenie KE, wkład programu w realizację celów środowiskowych i klimatycznych UE przewyższa wszelkie potencjalne zakłócenia konkurencji i handlu spowodowane wsparciem.

Jak wskazała Komisja, inwestycja przyczyni się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń. Jednocześnie nie będzie zakłócać konkurencji na rynku Wspólnoty w nadmierny sposób, co także jest ujęte w unijnych celach dot. Zielonego Ładu.

Europejski Zielony Ład przedstawiony w grudniu 2019 roku, określa harmonogram osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050. Aby ją osiągnąć, niezbędne jest zmniejszenie o 90% emisji pochodzących z transportu.

Zasady programu

Środek zatwierdzony przez KE składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, o wartości 151 mln euro ma być przeznaczona na inwestycje w stacje ładowania dla pojazdów z napędem elektrycznym. Szczególny nacisk będzie położony na stacje szybkiego ładowania i infrastrukturę ładowania poza miastami.

Druga, mniejsza część, będzie przeznaczona na budowę ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w ramach projektu pilotażowego. Jego celem jest zebranie danych rynkowych i biznesowych dotyczących sektora transportu, napędzanego wodorem w Polsce.

Wsparcie w ramach programu wsparcie będzie udzielane w formie dotacji bezpośrednich. Ma być ograniczone do 50 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Program będzie otwarty dla wszystkich podmiotów gospodarczych spełniających wymagane standardy, na przykład w zakresie interoperacyjności infrastruktury. Ponadto wnioskodawcy będą musieli spełnić warunki związane z wykonalnością projektów.

Czytaj też: