{"vars":{{"pageTitle":"Konsolidacja PPL i Centralnego Portu Komunikacyjnego "wykorzysta potencjał Polski na rynku lotniczym"","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["cpk","infrastruktura","lotnictwo","marcin-horala","ppl","transport"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"5 października 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":364435}} }
300Gospodarka.pl

Konsolidacja PPL i Centralnego Portu Komunikacyjnego „wykorzysta potencjał Polski na rynku lotniczym”

Dzięki konsolidacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL) i Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie silna grupa kapitałowa, która wykorzysta położenie geograficzne Polski i potencjał rynku lotniczego w tej części Europy – powiedział w środę pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

– Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, wejdzie w struktury grupy kapitałowej Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformował na środowej konferencji prasowej wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Przypomniał, że w niedzielę, 2 października br., w życie weszła ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która rozpoczyna proces przekształcenia PPL w spółkę akcyjną Polskie Porty Lotnicze, a następnie przyłączenia jej do Grupy Kapitałowej CPK.

– Pierwszą z zaplanowanych zmian będzie przekształcenie PPL – obecnie przedsiębiorstwa państwowego – w jednoosobową spółkę akcyjną. Ten etap ma się wydarzyć do 2 kwietnia 2023 r. – powiedział.

Jak dodał, zmiana ta umożliwi PPL funkcjonowanie na rynku usług lotniczych w formie spółki prawa handlowego, w jakiej działa większość zarządców portów lotniczych w Europie, a tym samym „odejście od archaicznej formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego”.

Jak przekazała spółka CPK, drugim krokiem będzie wniesienie przez pełnomocnika rządu ds. CPK akcji nowej spółki PPL do spółki celowej CPK, jako wkład niepieniężny na podwyższenie kapitału zakładowego CPK, co powinno się wydarzyć maksymalnie do końca III kwartału 2023 r.

– Skutkiem tych zmian będzie dołączenie PPL do grupy kapitałowej CPK skupiającej największe aktywa i procesy inwestycyjne w zakresie infrastruktury lotniskowej – mówił Horała. Jak wyjaśnił, podmiot ten będzie odpowiedzialny za pozyskiwanie finansowania dla zadań inwestycyjnych CPK, koordynację realizacji inwestycji i integrację zasobów państwa wokół programu CPK.

– Tylko silna grupa kapitałowa będzie mogła sprostać wymaganiom rynkowym, a w czasach kryzysu być oparciem dla całego sektora. Dzięki konsolidacji PPL i CPK powstanie podmiot, który w pełni wykorzysta położenie geograficzne Polski i potencjał rozwijającego się rynku lotnictwa w tej części Europy” – powiedział wiceminister. Jego zdaniem Polska ma szansę na stworzenie najsilniejszej grupy lotniskowej w Europie Środkowo-Wschodniej i istotnego podmiotu na lotniskowej arenie europejskiej.

Obecny na konferencji prasowej prezes spółki CPK Mikołaj Wild wskazał, że przekształcenie przedsiębiorstwa PPL w spółkę akcyjną i włączenie go w struktury spółki CPK „to dobra wiadomość dla polskiego rynku lotniczego”.

– Dla inwestorów to klarowne potwierdzenie decyzji o przeniesieniu całości ruchu cywilnego z Lotniska Chopina na Port Solidarność. Dla pracowników CPK to dostęp do ogromu doświadczenia i wiedzy o zarządzaniu jedynym w Polsce lotniskiem przesiadkowym – wskazał Wild.

Prezes PPL Stanisław Wojtera podkreślił, że zarządzane przez niego przedsiębiorstwo ma doświadczenie i know how, które powinno być wykorzystane do realizacji „najambitniejszego projektu ostatnich trzech dekad”.

– Jako spółka PPL będziemy mieli dużo większe możliwości na rynku usług lotniczych, podobnie jak liczne spółki prawa handlowego za granicą zarządzające portami lotniczymi. Utworzenie wspólnej grupy z CPK to krok racjonalny i potrzebny, jeśli poważnie myślimy o tworzeniu warunków dla rozwoju polskiego sektora lotniczego, a wręcz całego systemu transportowego w Polsce – ocenił.

Spółka CPK podała, że podobne rozwiązania w zakresie zarządzania infrastrukturą lotniskową działają m.in. w Szwecji (Grupa Svedavia) i Francji (Aéroports de Paris – ADP).

Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Kto zostanie wysiedlony, a kto straci ziemię. Oto co wiemy o wywłaszczeniach pod budowę CPK [EXPLAINER]