Lotnisko Chopina wraca do statystyk sprzed pandemii. W całym 2022 roku największy w Polsce port lotniczy obsłużył ponad 14 mln pasażerów – 76 proc. tego, co w 2019, ostatnim roku przed pandemią.
Przez cały rok 2022 Lotnisko Chopina obsłużyło 14 413 889 pasażerów. Pod tym względem najsłabszym miesiącem w roku okazał się luty (589 488), a najlepszym lipiec (1 690 068). W grudniu w porcie odprawiono 1 165 555 osób.
Do przodu po pandemii
Dla porównania – w roku 2019, ostatnim przed pandemią, Lotnisko Chopina obsłużyło 18,8 mln pasażerów. Z ostatnich danych wynika więc, że w 2022 roku port lotniczy doszedł do poziomu 76 proc. liczby pasażerów sprzed początku pandemii.
Najwięcej pasażerów w ciągu doby przeszło przez terminal 3 lipca 2022, kiedy lotnisko obsłużyło 58 792 osób.
27 proc. ogółu podróżnych Lotnisko Chopina wykorzystało jako port przesiadkowy. Strefę Non Schengen wybrało 5 676 267 pasażerów, a strefę Schengen – 8 737 622. Z tej ostatniej liczby, 15 proc. to osoby, które wykupiły loty na trasach krajowych.
Dokąd najchętniej?
W całym ubiegłym roku ze stołecznego lotniska było można polecieć (połączenia regularne) do 142 portów lotniczych w 59 krajach. Oferowano też rejsy na 10 trasach krajowych (do Bydgoszczy, Gdańska, Rzeszowa, Krakowa, Katowic, Poznania, Wrocławia, Zielonej Góry, Szczecina i Lublina).
Pięć najbardziej popularnych w całym roku kierunków w połączeniach regularnych to: Londyn, Paryż, Amsterdam, Frankfurt i Monachium. Wśród połączeń czarterowych największą popularnością cieszyły się: Antalya, Hurghada, Marsa Alam, Rodos i Heraklion.
W całym ubiegłym roku zarejestrowano 145 893 operacji lotniczych. Z tej sumy 2 312 to operacje cargo. Przez 12 miesięcy minionego roku Lotnisko Chopina odprawiło ponad 111 tys. ton towarów, w tym przeszło 9 500 ton przesyłek pocztowych.
Najczęściej obsługiwany przez Lotnisko Chopina model samolotu to Embraer 195. Największa maszyna, która regularnie przylatuje na stołeczne lotnisko w rejsach rozkładowych, to Boeing 777 arabskiego przewoźnika Emirates.
(Oprac. Emilia Derewienko)
Więcej o lotnictwie piszemy tutaj:
- Tak pandemia uderzyła w lotnictwo. Dane Eurostatu pokazują to jak na dłoni
- Pięć powodów, dla których ruch lotniczy nie mógł odbudować się w 2022 roku
- Linie lotnicze marnują miliony ton jedzenia. Sprzyjają temu… przepisy
- Aktywiści klimatyczni wtargnęli na lotniska w Berlinie i Monachium. To sprzeciw wobec miliardów ton emisji CO2