{"vars":{{"pageTitle":"Solaris dostarczy 250 autobusów na gaz. To największy kontrakt producenta w Hiszpanii","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["autobus","caf","elektromobilnosc","hiszpania","madryt","przetarg","solaris","solaris-urbino","transport-publiczny"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"26 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":125186}} }
300Gospodarka.pl

Solaris dostarczy 250 autobusów na gaz. To największy kontrakt producenta w Hiszpanii

Solaris dostarczy do Madrytu 250 autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Dostawy autobusów wartych ponad 73 mln euro rozpoczną się jeszcze w tym roku i potrwają do roku 2023.

Empresa Municipal de Transporte (EMT) Madrid to największy w Hiszpanii i drugi największy operator transportu publicznego w Europie. Przewoźnik postawił przed sobą ambitny cel, by do 2023 roku po ulicach Madrytu kursowały wyłącznie autobusy elektryczne, hybrydowe i gazowe.

Plan zakłada wymianę wszystkich pojazdów spalinowych na gazowe, dlatego na początku roku EMT rozpisało przetarg na dostawę 520 pojazdów o długości 12 m, napędzanych gazem CNG. Aż 250 z nich dostarczy firma Solaris, a wartość zamówienia solarisów Urbino 12 opiewa na 73,375 mln euro.

Zgodnie z umową, dostawy autobusów planowane są na lata 2021-2023, ale jeszcze w tym roku na ulice Madrytu wyjedzie 91 gazowców Solarisa.

Sercem pojazdów zamówionych przez hiszpańskiego przewoźnika będzie silnik o mocy 239 kW, przystosowany do pracy z paliwem w postaci sprężonego gazu ziemnego (CNG). Układ napędowy uzupełni automatyczna skrzynia biegów.

Pięć sztuk butli służących do magazynowania sprężonego gazu ziemnego o łącznej pojemności 1575 litrów znajdzie się na dachu w przedniej części pojazdu. Taka ilość zgromadzonego paliwa, przy założeniu rezerwy gwarantującej minimalny poziom stężenia gazu, pozwala na przejechanie około 400 km na jednym tankowaniu.

We wnętrzu Urbino 12 CNG pasażerowie odnajdą system informacji pasażerskiej, złącza USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych i monitoring. Na pokład autobusu wejdzie 100 osób.

To największe dotąd zamówienie producenta na rynku hiszpańskim, które jest jednocześnie pierwszym wygranym kontraktem polskiego producenta w stolicy Hiszpanii. W sumie Solaris dostarczył do tego kraju ponad 250 autobusów, w tym autobusy elektryczne, hybrydowe oraz na gaz ziemny.

Założony w Polsce Solaris został we wrześniu 2018 roku sprzedany hiszpańskiej grupie CAF. Firma ma dziś cztery zakłady produkcyjne: główną fabrykę i siedzibę w Bolechowie, dwa zakłady w Środzie Wielkopolskiej oraz halę montażu końcowego pojazdów szynowych w Poznaniu.

Solaris jest jednym z największych europejskich producentów autobusów oraz europejskim liderem w sprzedaży i produkcji autobusów elektrycznych.