Coraz więcej młodych ludzi interesuje się ideą 3W – stwierdzili uczestnicy panelu dyskusyjnego podczas Kongresu 3W. I nie dotyczy to tylko studentów, w coraz większym stopniu chodzi o młodzież w wieku szkolnym.
Podczas Kongresu 3W w Warszawie podsumowano 16-miesięczną działalność ICI 3W – Interdyscyplinarnego Centrum Innowacji 3W. To centrum, które ma przybliżać istotny temat idei 3W – wodoru, wody i węgla. Zostało ono zainaugurowane w 2022 roku, podczas kongresu Impact.
Zadaniem centrum jest łączenie świata nauki ze światem biznesu, a także integrowaniem ich z samorządami. Równie istotną rolą jest popularyzowanie idei 3W, w tym wśród młodych odbiorców w wieku szkolnym.
Uczniowie zainteresowani 3W
W październiku ruszył zresztą pilotaż programu edukacyjnego „Idea 3W dla szkół średnich”, w ramach którego eksperci z uczelni należących do Interdyscyplinarnego Centrum Innowacji 3W dzielą się z uczniami i nauczycielami wiedzą na temat 3 kluczowych zasobów przyszłości, czyli właśnie wody, wodoru i węgla. Szkolenia zaplanowano w 10 szkołach ponadpodstawowych w całej Polsce.
Czytaj także: Rynek wodoru to setki miliardów dolarów, a będzie trzykrotnie więcej. Jest nowy raport
Jak zresztą przekonywali uczestnicy panelu, uczniowie są ideą 3W żywo zainteresowani.
– Chodzi o wskazywanie młodym ludziom czym jest idea 3W. Te zasoby są niezmiernie istotne. Inicjatywa wychodzi w świat młodych ludzi, chodzi głównie o szkoły ponadpodstawowe, w których zarażamy pozytywną energią. Odbyliśmy kilka spotkań szkół w Lublinie, Tarnowie, Wągrowcu. Widać ten entuzjazm – mówił Łukasz Klapiszewski, profesor Politechniki Poznańskiej.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Jak mówi, spotyka się z opiniami, że działalność centrum jest unikatowa na tle tego, czego uczniowie dowiadują się w szkole na przedmiotach ścisłych. Centrum Innowacji 3W prowadzi także szkolenia dla nauczycieli, aby lepiej przybliżać tematykę wodoru, wody i węgla.
– Jeśli jest bardzo nowoczesny przemysł, to potrzebne jest też interdyscyplinarne forum, żebyśmy mogli zarażać pewnymi rzeczami. (…) Młodsza młodzież jest chętna na wszelkiego rodzaju nowiki. Podobnie wygląda praca ze studentami – z jednej strony muszą zdawać egzaminy, ale są otwarci na działanie w kołach naukowych – stwierdziła dr hab. Joanna Kulczycka, prof. Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
3W wchodzi do biznesu
Ale aby idea 3W funkcjonowała w świadomości społecznej, potrzebne jest także wdrożenie jej w młodych firmach. Wielkie znaczenie ma to zwłaszcza w kontekście startupów, dopiero rozpoczynających swoją przygodę z 3W.
– To istotne dla bardzo młodych firm typu startupowego, aby ktoś im powiedział, czy kierunek w którym idą jest dobrym kierunkiem – podkreślał prof. Michał Wieczorowski z Politechniki Poznańskiej.
Jak dodał, nauka musi współpracować z biznesem i oba te sektory są sobie wzajemnie potrzebne. – Kształcimy inżynierów, ale ten biznes, żeby się dobrze rozwijać, musi mieć odpowiednią infrastrukturę – podkreślał.
W propagowaniu pomysłów nie mniej istotną rolę odgrywa także bank. – Bank ma być jak hub, miejsce, do którego może zapukać zarówno bank jak i nauka, a także samorząd. Mamy spajać trzy światy w sposób aktywny. Musimy być elastyczni i odpowiadać na zapotrzebowania rynku – komentował Łukasz Maciejewski, menedżer ds. współpracy z uczelniami z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Czytaj także: