Aż 91 proc. Polaków przeznacza swój budżet na doświadczenia i pasje. W tym roku odsetek ten będzie jeszcze większy. Wydawaniu pieniędzy na podróże czy wydarzenia kulturalne sprzyja bowiem niższa inflacja.
Najnowsze badanie przeprowadzone przez Mastercard przedstawia podejście Polaków do wydatków na cele związane z doświadczaniem i przeżywaniem. Podróże, muzyka i jedzenie znajdują się na top liście wydatków przeciętnego obywatela Polski. Wyniki ankiety pokazują także, jak wypadamy na tle innych europejskich krajów.
Ostatnie lata pokazują, że trend „ekonomii doświadczeń” nabiera na sile. To sformułowanie oznacza przedkładanie wydatków na doświadczenia takie jak podróże, spektakle teatralne czy wydarzenia sportowe, nad zakup wartości materialnych.
Co Polacy robią z pieniędzmi?
Ponad 90 proc. Polaków chętnie wydaje swoje fundusze na doświadczenia. Z czego 60 proc. stanowią podróże – tyle samo wynosi średnia europejska. Dla porównania, Niemcy wydają na ten cel 50 proc., podobnie jak Belgowie i Czesi.
Kolejną popularną kategorią wydatków Polaków jest jedzenie. Niewiele ponad jedna trzecia (35 proc.) wskazała, że część ich budżetu jest wydawana na konsumpcję w restauracji, festiwale foodtruckowe czy wydarzenia kulinarne.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Poza tym 24 proc. Polaków chętnie przeznacza swoje pieniądze na seanse filmowe, a 20 proc. osób bierze udział w wydarzeniach sportowych. 33 proc. badanych wskazało, że przeznacza część swoich wydatków na bilety do galerii sztuki. To imponujący wynik na tle innych krajów europejskich. Pod tym względem Polacy wyprzedzili Francuzów, Hiszpanów i Austriaków.
To, na co Polacy najmniej chętnie przeznaczają pieniądze, to gaming i wydarzenia e-sportowe (8 proc.).
Europa myśli podobnie
Jeśli chodzi o plany na 2024 rok, prawie połowa, bo aż 42 proc. obywateli deklaruje przeznaczenie większej części swojego budżetu na doświadczenia niż w 2023 roku. W tym wypadku średnia unijna jest wyższa i wynosi 51 proc.
Polska nie różni się od innych krajów europejskich, pod względem przeznaczania swoich wydatków na doświadczanie. Aż 9 na 10 Europejczyków zadeklarowało, że przeznaczy część swoich zarobków na wydarzenia ubogacające kulturowo. 40 proc. uznało, że podróże i koncerty są najlepszym źródłem wspomnień. Ponad jedna trzecia badanych uważa, że przeżycia dzielone z innymi są najlepszą formą wzbogacenia się: kulturowo, rozrywkowo czy podróżniczo.
Opac. Zuzanna Cichowska