{"vars":{{"pageTitle":"Na ulice Konina wyjedzie pierwszy w Polsce autobus na wodór. Powstanie też pierwsza ogólnodostępna stacja ładowania wodoru","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["autobus-na-wodor","autobusy","konin","main","solaris","transport","transport-bezemisyjny","transport-publiczny","wodor"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"14 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":161286}} }
300Gospodarka.pl

Na ulice Konina wyjedzie pierwszy w Polsce autobus na wodór. Powstanie też pierwsza ogólnodostępna stacja ładowania wodoru

MZK Konin będzie pierwszym przewoźnikiem w Polsce z autobusem wodorowym w swojej flocie. Pojazd Solaris Urbino 12 hydrogen wjedzie na ulice Konina w 2022 roku, a rok wcześniej w mieście powstanie pierwsza w kraju publicznie dostępna stacja tankowania wodoru.

Konin stanie się polskim pionierem w korzystaniu z energii wodorowej w transporcie miejskim. Firma Solaris dostarczy do miasta napędzany energią wodorową autobus Urbino 12 hydrogen w 2022 roku. Przetarg dotyczy czteroletniej dzierżawy pojazdu.

To właśnie w Koninie do końca 2021 roku powstanie również pierwsza ogólnodostępna stacja tankowania wodoru w Polsce.

„Jeszcze nie tak dawno temu nasza firma wprowadzała na polski rynek pierwsze autobusy elektryczne, dziś natomiast podpisujemy pierwszy kontrakt na dostarczenie autobusu zasilanego wodorem do Konina” – chwali się Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach, hiszpańskiej firmy z zakładami produkcyjnymi w Polsce.

Autobus wodorowy odznacza się krótkim czasem tankowania, dużym zasięg oraz bezemisyjnym i cichym trybem pracy.
Wodór jest natomiast czystym źródłem energii. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym są ciepło oraz para wodna.

Wodór przechowywany będzie w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu zbiornikach. Zamówiony autobus zostanie również wyposażony w dodatkowy magazyn energii elektrycznej – baterię Solaris High Power.


Czytaj także: Liczba samochodów wodorowych w Polsce wzrosła o 660% w miesiąc. Jak to możliwe?


„Modernizacja taboru autobusowego Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie to jeden z moich programowych priorytetów. Zapowiadając jego unowocześnienie, myślałem wówczas głównie o autobusach hybrydowych i elektrycznych. To, że dziś podpisujemy umowę na dzierżawę autobusu wodorowego Solaris, jest dla mnie powodem do dumy i ogromnej radości. Najnowocześniejsze na świecie rozwiązania w zakresie transportu publicznego trafią właśnie do Konina. Wierzę, że to dopiero początek” – powiedział prezydent Konina Piotr Korytkowski.

Pod koniec stycznia tego roku w kilku polskich miastach odbył się cykl prezentacji autobusu wodorowego firmy Solaris. Zainteresowanie autobusem wodorowym wyrazili również przedstawiciele zakładów komunikacji miejskiej w Jaworznie, Krakowie oraz Poznaniu.


Przeczytaj też: Krakowski przewoźnik MPK planuje kupić 40 autobusów wodorowych


Po dostawie do Konina, Polska dołączy do grona państw, które skorzystały z wodorowej oferty Solarisa. Należą do nich też: Austria, Holandia, Niemcy, Szwecja i Włochy. Dotychczas kraje te zamówiły ponad 80 Solarisów Urbino 12 hydrogen.

Solaris jest dziś jednym z największych w Europie producentów autobusów. Założona w Polsce firma została sprzedana hiszpańskiej grupie CAF we wrześniu 2018 roku.

Posiada cztery zakłady produkcyjne: główna fabryka i siedziba jest w Bolechowie, dwa zakłady są też w Środzie Wielkopolskiej. Firma ma też halę montażu końcowego pojazdów szynowych w Poznaniu.

W 2020 roku Solaris w Polsce sprzedał prawie 700 bezemisyjnych autobusów