Oficjalnie rozpoczęła się budowa podmorskiego tunelu drogowego i kolejowego Fehmarnbelt Tunel, który połączy Danię i Niemcy. Po ukończeniu budowy stanie się on najdłuższą konstrukcją zbudowaną z prefabrykowanych elekmentów na świecie, pisze Rynek Infrastruktury.
Fehmarnbelt Fixed Link będzie łączył niemiecką wyspę Fehmarn z duńską wyspą Lolland i będzie mieć długość 18 km. Dzięki jego skonstruowaniu przebycie tej trasy, będącej częścią europejskiej sieci transportowej TEN-T, skróci się z 45 minut do 10 minut samochodem i 7 minut pociągiem.
Dzięki jego budowie znacznemu skróceniu ulegnie również trasa łącząca Półwysep Skandynawski z Europą Środkową i Zachodnią.
Tunel będzie zbudowany z prefabrykowanych elementów, które następnie zostaną ze sobą połączone. Każda z sekcji ma mieć długość 217 metrów, szerokość 42 metrów, wysokość 9 metrów i wagę 73 tys. ton. Po ukończeniu stanie się najdłuższą tego rodzaju konstrukcją na świecie.
Przeprawa zakopana będzie ok. 40 metrów pod poziomem morza, co uczyni z niej również jedną z najgłębiej położonych konstrukcji tego typu.
Wartość inwestycji szacowana jest na ponad 8 mld dol. Budowa tunelu ma zostać ukończona w 2029 roku.