{"vars":{{"pageTitle":"Największa taka konstrukcja na świecie: rusza budowa podmorskiego tunelu między Danią i Niemcami","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["dania","drogi","europa","infrastruktura","infrastruktura-transportowa","kolej","niemcy","transport","transport-drogowy","transport-kolejowy","tunele"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"26 października 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":68872}} }
300Gospodarka.pl

Największa taka konstrukcja na świecie: rusza budowa podmorskiego tunelu między Danią i Niemcami

Oficjalnie rozpoczęła się budowa podmorskiego tunelu drogowego i kolejowego Fehmarnbelt Tunel, który połączy Danię i Niemcy. Po ukończeniu budowy stanie się on najdłuższą konstrukcją zbudowaną z prefabrykowanych elekmentów na świecie, pisze Rynek Infrastruktury.

Fehmarnbelt Fixed Link będzie łączył niemiecką wyspę Fehmarn z duńską wyspą Lolland i będzie mieć długość 18 km. Dzięki jego skonstruowaniu przebycie tej trasy, będącej częścią europejskiej sieci transportowej TEN-T, skróci się z 45 minut do 10 minut samochodem i 7 minut pociągiem.

Dzięki jego budowie znacznemu skróceniu ulegnie również trasa łącząca Półwysep Skandynawski z Europą Środkową i Zachodnią.

Tunel będzie zbudowany z prefabrykowanych elementów, które następnie zostaną ze sobą połączone. Każda z sekcji ma mieć długość 217 metrów, szerokość 42 metrów, wysokość 9 metrów i wagę 73 tys. ton. Po ukończeniu stanie się najdłuższą tego rodzaju konstrukcją na świecie.

Przeprawa zakopana będzie ok. 40 metrów pod poziomem morza, co uczyni z niej również jedną z najgłębiej położonych konstrukcji tego typu.

Wartość inwestycji szacowana jest na ponad 8 mld dol. Budowa tunelu ma zostać ukończona w 2029 roku.

Dziś otwarto nowy fragment autostrady A1. Kierowcy pojadą kolejnymi 8 km drogi między Częstochową a Łodzią