{"vars":{{"pageTitle":"Nawet 12 zł za kostkę masła? Analitycy wskazali, kiedy osiągniemy nowy psychologiczny próg","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ceny-detaliczne","ceny-masla","ceny-w-sklepach","dyskonty","handel","inflacja","maslo","najnowsze","promocje","sklepy","supermarkety"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"24 lutego 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":736742}} }
300Gospodarka.pl

Nawet 12 zł za kostkę masła? Analitycy wskazali, kiedy osiągniemy nowy psychologiczny próg

W styczniu masło podrożało w sklepach średnio aż o 29,2 proc. rok do roku, wynika z raportu UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Według analityków, prawdopodobny jest scenariusz, że jeszcze przed Wielkanocą masło w sklepach będzie kosztowało nawet 12 zł w cenie regularnej.

Autorzy raportu przeanalizowali blisko pół tysiąca cen detalicznych (regularnych i promocyjnych).

To znaczący wzrost, który odzwierciedla globalne i lokalne napięcia inflacyjne. Główne przyczyny to rosnące koszty surowców, energii oraz logistyki – komentuje Julita Pryzmont, współautorka raportu z Hiper-Com Poland, cytowana w komunikacie.

Nowy psychologiczy próg

W opinii Julity Pryzmont, konsumenci powinni przygotować się na dalszy wzrost cen masła w sklepach. Jak tłumaczy współautorka raportu, sytuacja na rynku masła jest wciąż niestabilna i dynamiczna. Dalszy jej rozwój zależeć będzie od szeregu czynników ekonomicznych i biznesowych. Należą do nich globalne trendy w produkcji mleka, polityka rolną, kursy walut oraz ewentualne zmiany w strategiach handlowych sieci detalicznych.

Natomiast według Piotra Bieli z Grupy Blix przyszedł czas na wyznaczenie nowego progu psychologicznego. Trzeba liczyć się z tym, że masło będzie kosztowało nawet 12 zł w cenie regularnej i 8,99 zł lub więcej w promocji.

Myślę, że te poziomy osiągniemy jeszcze przed Wielkanocą, o ile na rynku nie wydarzy się nic nadzwyczajnego w tej kwestii – wskazuje Piotr Biela.

Mniej promocji

Jednocześnie, jak wynika z raportu, w styczniu 2025 roku ogólnie sieci handlowe zrobiły o 11,6 proc. mniej promocji na masło niż rok wcześniej.

– Chcąc uzyskać atrakcyjną cenę masła w promocji, sklepy zmuszone są do jego sprzedaży bez marży lub nawet poniżej ceny zakupu. W takich warunkach najczęściej ograniczają liczbę promocji, które obciążają ich budżety. Ale mimo znacznego wzrostu cen regularnych, przekraczających już 10 zł, masło w promocji nadal potrafi kosztować 4,99-5,99 zł za kostkę. To oznacza, że albo sieć dopłaca do akcji rabatowej, albo oferuje promocję w wyższej cenie – wyjaśnia Piotr Biela.

Raport pokazał też, że promocje i akcje rabatowe rok do roku najbardziej ograniczyły rok do roku supermarkety – o 22,7 proc., sieci convenience – o 21,9 proc., a także hipermarkety – o 10,7 proc. Na plusie znalazły się tylko dyskonty – 12,5 proc.

Wyniki te sugerują, że ogólnie sklepy ograniczają promocje w celu ochrony marż. Dyskonty natomiast, znane z agresywnej polityki cenowej, mogą wykorzystywać mniejszą aktywność konkurencji, aby przyciągnąć klientów i wzmacniać swoją pozycję na rynku. Wzrost liczby promocji w tym formacie może również wynikać z ich długoterminowej strategii budowania lojalności klientów poprzez utrzymanie atrakcyjnych cen na kluczowe produkty spożywcze – podsumowuje Julita Pryzmont.

Polecamy też: