{"vars":{{"pageTitle":"Nieprzejrzyste wydatki i wysoki koszt długu. Ministerstwo Finansów krytycznie o poprzednikach","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budzet-panstwa","dlug-publiczny","finanse-publiczne","main","ministerstwo-finansow","najnowsze","podatki","wydatki-budzetowe"],"pagePostAuthor":"Kamila Wajszczuk","pagePostDate":"29 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":706971}} }
300Gospodarka.pl

Nieprzejrzyste wydatki i wysoki koszt długu. Ministerstwo Finansów krytycznie o poprzednikach

Brak jawności i przejrzystości, wzrost podatków, a zarazem wzrost deficytu i długu publicznego. Tak Ministerstwo Finansów podsumowało rządy poprzedników.

Ministerstwo opublikowało dokument “Stan Polskich Finansów Publicznych 2016-2023. Biała Księga”. Zawiera on szereg zarzutów wobec sposobu zarządzania państwowymi przychodami i wydatkami.

Nieprzejrzyste finanse

Pierwszy poważny zarzut sformułowany w “Białej Księdze” to niejawność i nieprzejrzystość finansów publicznych. W latach 2016-2023 dochodziło do wyprowadzania finansowania poza budżet państwa i ograniczania informacji o stanie państwowych finansów.

Wyprowadzanie wydatków z budżetu państwa odbywało się m.in. poprzez tworzenie kolejnych funduszy celowych w Banku Gospodarstwa Krajowego oraz przejmowanie wydatków i funkcji państwa przez Polski Fundusz Rozwoju. W efekcie ok. 80 proc. wydatków było realizowanych poza budżetem, czyli poza parlamentarną i społeczną kontrolą – czytamy w komunikacie.


Czytaj też: MF obiecuje radę fiskalną i zmiany w funduszach BGK. Chce poprawiać przejrzystość finansów publicznych


W efekcie wydatki funduszy BGK były ponad siedmiokrotnie wyższe niż w 2015 r. (ponad 100 mld zł – 3 punkty procentowe PKB), a dodatkowe koszty obsługi długu liczone są w miliardach złotych. Skomplikowane powiązania pomiędzy podmiotami skutkowały gigantycznymi kosztami, czego przykładem jest prowizja dla Polskiego Funduszu Rozwoju w kwocie 1,45 mld zł za obsługę tarcz.

Ministerstwo ocenia też, że w poprzednich latach nie obowiązywały standardy jawności danych publicznych. Natomiast plany finansowe jednostek były nieporównywalne i rozproszone.

Nowe podatki, więcej wydatków

W latach 2016-2023 wprowadzono 22 nowe podatki. Wzrosły też obciążenia podatkowo-składkowe o 2,6 punktu procentowego w relacji do PKB.

Liczne zmiany zwiększyły skalę nieprzewidywalności i poziom skomplikowania systemu podatkowego w efekcie czego znacząco obniżyła się pozycja Polski w rankingu konkurencyjności podatkowej – ocenia ministerstwo.

Jednocześnie szacunki na 2022 i 2023 rok wskazują na istotny wzrost luki VAT. Nie udało się poprawić ściągalności tego podatku.

Wzrosły także wydatki państwa. W minionych kadencjach rząd nadmiernie wykorzystywał wydatki budżetowe, które nie wygasają przed upływem roku budżetowego, łącznie na kwotę 26,6 mld zł. Stanowiło to odstępstwo od konstytucyjnej zasady jednoroczności budżetu.

Trwałe podniesienie wydatków skutkowało nadmiernym deficytem i negatywnie wpłynęło na polski dług – czytamy dalej.

Jednocześnie na skutek niestosowania się przez rząd do przepisów prawa Unii Europejskiej utracono około 2,9 mld zł z tytułu kar zapłaconych w latach 2022-2023. Z kolei brak środków z Krajowego Planu Odbudowy spowodował pogorszenie postrzegania Polski przez agencje ratingowe i wpłynął na osłabienie wzrostu gospodarczego.

Dodatkowo omijano stabilizującą regułę wydatkową m.in. poprzez przekazywanie podmiotom sektora finansów publicznych obligacji zamiast dotacji (66 mld zł) i tworzenie nowych jednostek poza nieprzekraczalnym limitem wydatków (83 mld zł) – wylicza resort.

W okresie 2016-2023 pogorszyła się też jakość finansowania samorządów. Polegało to przede wszystkim na upolitycznieniu decyzji i braku ich przewidywalności.

Jasno widać odpływ pieniędzy z dużych miast i zachodu Polski, gdzie ówczesna opozycja miała przewagę głosów i napływ środków na tereny z przewagą głosów partii rządzącej – czytamy.

Ryzyko nadmiernego deficytu

W rezultacie doszło do pogorszenia kondycji finansów publicznych w Polsce. Polska znalazła się wśród pięciu krajów UE o największej nierównowadze finansów publicznych. Naraziła się też na spore ryzyko otwarcia unijnej procedury nadmiernego deficytu. Natomiast wysoki dług i koszty jego obsługi spowodowały ryzyko przekroczenia progu 60 proc. PKB przez sektor instytucji rządowych i samorządowych.

Wyższe koszty obsługi długu wynikają między innymi z zaciągania długi poza Skarbem Państwa, poprzez BGK i PFR. Ministerstwo szacuje te koszty na około 8 mld zł.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


W efekcie, pomimo relatywnie niskiego udziału długu w relacji do PKB na tle pozostałych krajów UE, koszty obsługi polskiego długu są wyższe od średniej unijnej. W 2023 r. Polska zajęła 22. miejsce z 27 pod względem wysokości kosztów obsługi długu publicznego. W porównaniu z innymi krajami nasz dług był jednym z najdroższych w Unii Europejskiej pod względem zapłaconych odsetek – wskazuje ministerstwo.

W ocenie resortu stan finansów publicznych wymaga szerokiej debaty publicznej i naprawy. Pierwsze działania naprawcze zostały już podjęte. Jednak cały proces będzie wymagał czasu.

Konieczne jest przywrócenie przejrzystości finansów publicznych oraz nadanie właściwej rangi planowaniu i sprawozdawczości finansowej jednostek sektora finansów publicznych. Uporządkowania wymagają dochody i wydatki sektora finansów publicznych w kontekście ich celowości, efektywności i skali – czytamy.

Kolejne zadania, jakie stawia przed sobą resort, to poprawa zarządzania długiem publicznym. Planowane jest między innymi zmniejszenie skali korzystania z funduszy pozabudżetowych.

Polecamy także: