{"vars":{{"pageTitle":"Nowe liczby o Rail Baltica: podróż z Warszawy do Wilna w 4h, do Tallina poniżej 7h","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["estonia","kolej","litwa","lotwa","main","rail-baltica","transport","turystyka"],"pagePostAuthor":"Martyna Trykozko","pagePostDate":"30 lipca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":59353}} }
300Gospodarka.pl

Nowe liczby o Rail Baltica: podróż z Warszawy do Wilna w 4h, do Tallina poniżej 7h

Planowana realizacja projektu Rail Baltica będzie oznaczała, że pociągiem z Warszawy do Wilna dojedziemy w cztery godziny – informują litewskie media. Międzynarodowa linia kolejowa ma dotrzeć aż do Tallina.

Rail Baltica to projekt międzynarodowego, szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy Berlinem a Tallinem, z przystankami również m.in. w Kownie i Rydze. Planowane jest też dodatkowe, krótkie połączenie kolejowe między Kownem a oddalonym o ok. 100 km Wilnem.

Jak podaje litewska agencja informacyjna Elta, cytowana przez portal madeinvilnius.lt, realizacja inwestycji pozwoli na dostanie się z Warszawy do Wilna w cztery godziny. Podróż z Warszawy do Tallina zajęłaby niecałe siedem godzin.

Całkowita długość trasy Rail Baltica ma wynieść ponad 1200 km. Zakończenie budowy lub modernizacji istniejących linii kolejowych na jej trasie jest planowane na 2026 rok.

W Polsce prace nad projektem trwają już od 2013 roku i obejmują modernizację połączeń, a także budowę lub modernizację stacji kolejowych, wiaduktów, mostów, przejść nad torami czy przejazdów kolejowo-drogowych. Łączny koszt projektu jest szacowany na ok. 5,8 mld euro.

Rail Baltica przyświeca idea stworzenia połączenia aż do Helsinek, jednak pomiędzy Tallinem a Helsinkami podróż odbywa się promem. Od dłuższego czasu mówi się o budowie podwodnego tunelu pomiędzy stolicami Estonii i Finlandii, którym jeździłby szybki pociąg, ale pomysł ten jest jeszcze daleki od realizacji.

Superszybka kolej z Warszawy do Lizbony pomogłaby odbudować gospodarkę UE – uważa wiedeński think tank