PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych. Zgodnie z założeniami przewoźnika odbiór wszystkich pojazdów powinien nastąpić nie później niż w terminie 26 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a nowe pojazdy wyjadą na tory w 2025 roku.
W ramach strategii taborowej PKP Intercity, do 2030 roku wszystkie pojazdy posiadane przez przewoźnika mają być nowe lub zmodernizowane. Istotnym jej elementem jest zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych, które będą dostosowane do prędkości 160 km/h i zostaną wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2) – czytamy w komunikacie.
PKP IC nie podaje jednak zakładanego budżetu. Można jednak przyjąć, że wartość zamówienia przekroczy 1,1 mld zł. Rynkowa cena lokomotywy elektrycznej to ok. 25 mln zł.
Czytaj także: Greenpeace: Władze zachęcają do podróży samolotem, nie pociągiem. A Europa płonie
Pierwsze pojazdy powinny poprowadzić pociągi na relacjach krajowych w 2025 roku. Zgodnie z zamówieniem, utrzymanie ich w pierwszym cyklu (do pierwszej naprawy na czwartym poziomie utrzymania P4 włącznie) będzie świadczone przez producenta pojazdów z udziałem pracowników przewoźnika.
– Inwestycje w nowoczesne lokomotywy są niezbędne w osiągnięciu naszego celu, jakim jest kolej szybka, punktualna oraz ekologiczna. 46 nowych pojazdów istotnie wzmocni nasz park taborowy. Nowe lokomotywy pozwolą na uruchomienie kolejnych połączeń, również do miast, które w przeszłości były pomijane. Walka z wykluczeniem transportowym to misja, którą nieustannie będziemy realizować – powiedział członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk, cytowany w materiale.
300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.
PKP Intercity rozwija swój park taborowy. W tym celu wiele kontraktów na zakup lub modernizację lokomotyw jest w trakcie realizacji. W październiku 2022 roku przewoźnik podpisał umowę z bydgoską PESĄ na produkcję 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu wynosi 554,6 mln zł brutto.
W marcu 2023 roku zawarta została umowa z firmą Newag na zakup 20 lokomotyw elektrycznych typu Gryffin. Natomiast w czerwcu tego roku PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i postanowiło rozszerzyć zakup 10 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o kolejne 5 sztuk. Wartość zamówienia z nowosądeckim producentem wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto, przypomniano.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2022 r. miał ok. 59 mln pasażerów.
Więcej o kolei piszemy tutaj:
- Łomża odzyska kolej po trzydziestu latach. Jest umowa na odbudowę linii
- Już nie musisz stać w kolejce do kasy, by kupić bilet do Wiednia. PKP Intercity rozwija ofertę
- Coraz większe opóźnienia na kolei. Co trzeci pociąg PKP IC nie przyjechał na czas
- Miliardy złotych na remont – i rozczarowanie. Na tych liniach pociąg szybciej nie pojedzie
- Pociąg, autobus, samolot. Ile kliknięć potrzeba, żeby kupić bilet do Berlina?