{"vars":{{"pageTitle":"ONZ: Koronawirus dokonał największych w historii szkód w edukacji. Miliard uczniów na świecie poza salami lekcyjnymi","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["edukacja","epidemia","epidemia-koronawirusa","koronawirus","onz","organizacja-narodow-zjednoczonych","szkolnictwo"],"pagePostAuthor":"Jacek Rosa","pagePostDate":"5 sierpnia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":59608}} }
300Gospodarka.pl

ONZ: Koronawirus dokonał największych w historii szkód w edukacji. Miliard uczniów na świecie poza salami lekcyjnymi

Po zamknięciu szkół w 160 krajach miliard uczniów na świecie znalazł się poza salami lekcyjnymi. Pandemia koronawirusa doprowadziła do największych w historii szkód w dziedzinie edukacji – powiedział we wtorek sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres.

Organizacja Narodów Zjednoczonych szacuje, że pandemia dotknęła ponad miliard studentów na całym świecie. 40 milionów dzieci musiało przerwać naukę w krytycznym wieku przedszkolnym.

„Pandemia COVID-19 doprowadziła do największych szkód w edukacji w historii. (…) Stoimy teraz w obliczu katastrofy pokoleniowej, która może zmarnować niewypowiedziany potencjał ludzki, podważyć dziesięciolecia postępu i pogłębić zakorzenione nierówności” – powiedział Guterres.

Jego zdaniem przedłużające się zamknięcie szkół może jeszcze bardziej nasilić problemy wielu uczniów w dostępie do nauki. Wznawianie działalności szkół i instytucji edukacyjnych w tak bezpieczny sposób, jak to tylko możliwe, musi być najwyższym priorytetem – zaznaczył. Apelował też o podjęcie odważnych kroków w celu rozwiązania kryzysu.

„Ponieważ świat stoi w obliczu nierówności, potrzebujemy edukacji, wielkiego wyrównania szans, bardziej niż kiedykolwiek. Musimy już teraz podjąć odważne kroki, aby stworzyć integracyjne, odporne i wysokiej jakości systemy edukacji dostosowane do przyszłości” – argumentował sekretarz generalny ONZ.

Zwrócił uwagę, że pomimo wysiłków, aby kontynuować naukę w czasie kryzysu, w tym poprzez prowadzenie lekcji przez radio, telewizję i internet, do wielu uczniów wciąż nie udało się dotrzeć. Jego zdaniem uczniowie niepełnosprawni, członkowie mniejszości, a także uchodźcy i wysiedleńcy, byli w najbardziej niekorzystnej sytuacji.

„Nawet ci uczniowie, którzy mają dostęp do nauczania na odległość, stoją przed wyzwaniami, ponieważ sukces zależy od ich warunków życia i innych czynników, takich jak sprawiedliwy podział obowiązków domowych” – ocenił Guterres, dodając, że nawet przed pandemią ponad 250 milionów dzieci nie chodziło do szkoły.

Szef ONZ wezwał do większych inwestycji w edukację, ponieważ kraje o niskich i średnich dochodach, zanim jeszcze zaatakował Covid-19, borykały się z roczną luką w finansowaniu w wysokości 1,5 biliona dolarów. Akcentował, że budżety edukacyjne muszą być chronione i zwiększane.

„Bardzo ważne jest, aby edukacja znajdowała się w centrum międzynarodowych wysiłków solidarnościowych, od zarządzania długiem i pakietów stymulacyjnych po globalne apele humanitarne i oficjalną pomoc rozwojową” – mówił sekretarz generalny.

Guterres podkreślał potrzebę korzystania z technologii cyfrowych i zmodernizowanych programów nauczania przy jednoczesnym zapewnieniu wsparcia dla nauczycieli i lokalnych społeczności.


Czytaj także: ONZ przewiduje najgorszy kryzys żywnościowy od 50 lat