{"vars":{{"pageTitle":"Orlen przejmuje największego drogowego przewoźnika paliw płynnych w Polsce","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["fuzje-i-przejecia","gielda","koncerny-paliwowe","orlen","pkn-orlen","transport"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"20 listopada 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":71219}} }
300Gospodarka.pl

Orlen przejmuje największego drogowego przewoźnika paliw płynnych w Polsce

PKN Orlen przejmie spółkę OTP – największego przewoźnika drogowego paliw płynnych w Polsce – poinformował koncern.

OTP powstał on na bazie aktywów Orlen Transport, a następnie został sprzedany do Grupy Trans Polonia w listopadzie 2015 r.

Teraz koncern poinformował, że odkupi OTP za 89 mln zł.

To już kolejne przejęcie w coraz dłuższej serii zakupów paliwowego koncernu z Płocka. Spółka przejęła jakiś czas temu energetyczny koncern Energa, jest w trakcie finalizowania przejęcia spółki Lotos – swojego głównego konkurenta na polskim rynku – a także na drodze do kupna PGNiG, największej spółki gazowej w Polsce.

Transakcja ma umożliwić Orlenowi wzrost efektywności dotychczasowych procesów logistycznych.

„Pozostawienie marży przewoźnika w strukturach koncernu pozwoli na ograniczenie kosztów. Przejęcie doświadczonego podmiotu z wysokimi kompetencjami w obszarze przewozów drogowych to efekt wnikliwych analiz branży transportowej i zachodzących w niej zmian w ostatnich latach” – podała spółka.

„Logistyka to jeden z najbardziej kapitałochłonnych obszarów działalności firm. Dlatego każda optymalizacja kosztów w tym zakresie korzystnie przekłada się na osiągane wyniki. (…) Proces dezinwestycji spółki transportowej Orlenu realizowany był jeszcze w 2015 r. Dziś widzimy, że tworzenie własnych kompetencji w tym obszarze to skuteczny sposób na rozwój aktywów logistycznych, zwiększanie konkurencyjności i optymalizację kosztów. Stąd nasza decyzja o odzyskaniu perspektywicznych aktywów i zakupie przewoźnika drogowego” – powiedział Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Orlen liczy, że uzyskany efekt skali umożliwi zwiększenie synergii w segmencie transportu drogowego pomiędzy spółkami z grupy. W ten sposób ograniczone mają zostać także koszty transportu poprzez wzrost utylizacji floty.

Celem Orlenu jest wzmocnienie pozycji na rynku przewozów drogowych.

Jednym z warunków zawieszających transakcję zakupu OTP przez Orlen będzie zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

OTP (dotychczas w Grupie Trans Polonia) jest jednym z największych w Polsce dostawców usług transportu drogowego. W 2019 r. spółka przewiozła prawie 6 mln m3 paliw, paliw lotniczych oraz LPG.

OTP dysponuje flotą ponad 200 zestawów do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III. Zatrudnia blisko 700 pracowników, w tym ponad 550 kierowców.

Przychody spółki w 2019 roku wyniosły 160,6 mln zł, EBITDA 36,1 mln zł, a zysk netto 13,3 mln zł. Są one generowane głównie w oparciu o długoterminowe umowy z Orlenem i innymi koncernami paliwowymi.

Do tej pory przewozy samochodowe Orlenu rozwijane były w ramach spółki Orlen Paliwa. Wielkość jej floty transportowej to około 100 pojazdów.